کانال چهارگوش گالوانیزه | نصب و اجرا توسط متخصصین

کانال چهارگوش گالوانیزه | نصب و اجرا توسط متخصصین

کانال گالوانیزه چهارگوش

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با دارا بودن نیروهای متخصص و مجرب در زمینه ساخت، اجرا و نصب انواع کانال گالوانیزه، آلومینیومی و استیل آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد. انواع کانال چهارگوش در سایزهای دلخواه را میتوانید سفارش دهید. جهت دریافت مشاوره با واحد فروش تماس حاصل نمایید و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

کانال چهارگوش گالوانیزه

 

کانال چهارگوش از قدیمی ترین و پرسابقه ترین کانال انتقال هوا می باشد. از دیرباز از این کانال جهت کانال کشی سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شده است. که ساده ترین آن ها کانال کشی های کولر ساختمان ها می باشد. به دلیل مزایای زیادی که این نوع کانال کشی دارد با گذشت زمان از محبوبیت آن کم نشده و هنوز هم به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کانال گالوانیزه چهارگوش
کانال گالوانیزه چهارگوش

 

کانال های چهارگوش بنا به منطقه و شرایط جوی که استفاده می شوند می توانند از انواع ورق ها ساخته شوند. متداولترین ورقی که از آن جهت ساخت کانال چهارگوش استفاده می شود، ورق گالوانیزه می باشد. اما در شرایط خاص مانند بیمارستان ها و اطاق تمیزها از ورق استیل نیز می توان بهره برد.

ضخامت ورق گالوانیزه ای که در ساخت کانال مستطیل و مربع شکل استفاده می شود، به اختیار مشتری است. ولی به صورت اصولی به عریض ترین سطح مقطع کانال بستگی دارد. هر چه این ضلع بزرگتر باشد باید از ورق ضخیم تر استفاده گردد. بالا رفتن ضخامت ورق طول عمر کانال ها را افزایش داده و مستحکمتر می کند. ولی وزن کانال ها افزایش می یابد.

 

انواع کانال چهارگوش

 

کانال چهارگوش در دو نوع چهارگوش مربع شکل و چهارگوش مستطیل شکل ساخته می شود. کانال چهارگوش مربع شکل ظاهر زیباتری دارد ولی در هنگام نصب به فضای بیشتری نیاز دارد. از این رو در ساختمان ها با فضای کمتر، از کانال چهارگوش مستطیل شکل استفاده می گردد.

به دلیل گستردگی استفاده و احساس نیاز کارفرمایان و مهندسین، انواع مختلفی از کانال های چهارگوش پدید آماده است که بیشتر به شیوه اتصال آن ها تمرکز دارد. امروزه از دو نوع کانال چهارگوش گالوانیزه می توان بهره برد. یک نوع کانال تی دی اف(TDF) یا همان کانال فلنج سرخود است که نیازی به استفاده از فلنج به صورت جداگانه نداشته و در هنگام ساخت روی آن ساخته می شود.

نوع دیگر کانالی بدون فلنج است که تی دی سی نامیده شده و نیاز دارد که پروفیل فلنج و متعلقات آن به صورت جداگانه روی آن سوار شود.

کانال تی دی اف به دلیل سرعت بالای اجرا و همچنین درزبندی راحتتر و وزن کانال کمتر در اولویت ساخت قرار دارد.

 

 

مزایای کانال چهارگوش به کانال گرد

 

کانال های چهارگوش نسبت به کانال های گرد از جمله کانال اسپیرال، از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. مخصوصا در فضاهای کم بیشتر از کانال چهارگوش استفاده می شود. زیرا به فضای بسیار کمتری در هنگام نصب نیاز دارد. در فضاهای محدود باز کانال چهارگوش مستطیل شکل به کانال چهارگوش مربع شکل برتری دارد.

به طور کلی در ساختمان های اداری و مسکونی که فضا اهمیت زیادی دارد، از کانال های چهارگوش استفاده می شود. و در سوله ها، کارگاه ها، کارخانجات و …. که سقف بلند و فضای زیادی جهت ساخت سیستم تهویه موجود است از کانال اسپیرال گالوانیزه استفاده می شود.

کانال های چهارگوش که از ورق گالوانیزه، آلومینیوم و استیل تولید می شوند، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، فشار و سایش دارند. زیرا این ورق ها از آلیاژهای مختلف تشکیل شده که بسیار مستحکم و مقاوم می باشند.

این کانال ها در برابر رطوبت و مواد شیمیایی نیز مقاومت مناسبی داشته و به سختی دچار زنگ زدگی و تخریب می شوند.

به دلیل استفاده از فلنج در نصب اتصالات، عیب یابی و تعمیر و نگهداری آسانی دارند.

صفر تا صد ساخت کانال های چهارگوش به سفارش مشتری بوده و در هر سایزی قابل سفارش می باشد. ولی سایزهای پرفروش در انبارها موجود و قابل خرید هستند.

 

 

معایب کانال چهارگوش

 

مشکل زیادی که با کانال های چهارگوش مواجه هستیم، به نسبت کانال های گرد افت فشار بیشتر این کانال ها است. زیرا هوا در گوشه های کانال گیر کرده و علاوه بر کاهش سرعت جریان عبوری هوا، موجب تولید صدا نیز می شود. صدای تولید شده با انواع عایق کاری ها، از جمله عایق الاستومری قابل چشم پوشی است.

 

عایق کاری انواع کانال

 

انواع کانال های چهارگوش فلزی(گالوانیزه، آلومینیوم، استیل) را می توان هم از داخل و هم از خارج کانال عایق نمود. عایق های رولی که به عایق پتویی نیز معروف هستند جهت استفاده در کانال های چهارگوش استفاده می شوند. بهترین نوع عایق جهت استفاده کانال های تهویه مطبوع، عایق الاستومری می باشد. زیرا درصد جذب رطوبت بسیار پایینی داشته و مانع از ایجاد رطوبت روی کانال و فرسایش کانال می گردد. همچنین دمای داخل کانال را به خوبی حفظ می کند. برخلاف دیگر عایق ها که فقط عایق حرارتی بوده و عایق برودتی نیستند، عایق الاستومری هم گرما و هم سرما را به خوبی حفظ می کند. جهت درزگیری عایق الاستومری معمولا از انواع تیپ های نسوز استفاده می گردد. از جمله نوار چسب آلومینیومی و نوار چسب برزنتی.

عایق الاستومری در انواع متفاوتی تولید شده و در بازار موجود می باشد. جهت سهولت نصب معمولا از عایق الاستومری پشت چسبدار استفاده می گردد. این نوع عایق به صورت پشت چسبدار با روکش آلومینیومی 170 میکرون و 130 میکرون نیز موجود بوده که جهت استفاده در محیط هایی با رطوبت و دمای بالا مناسب می باشد.

انواع عایق الاستومری نخدار مسلح مقاومت کششی عایق را افزایش داده و با نخ های نسوز فایبر گلاسی که در ساختار خود دارد، موجب افزایش مقاومت حرارتی عایق نیز می گردد.

 

کانال گالوانیزه چهارگوش با عایق الاستومری
کانال گالوانیزه چهارگوش با عایق الاستومری

 

نتیجه گیری

 

با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت که انواع کانال چهار گوش از دیرباز در سیستم های تهویه مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز با توجه به مزایای زیاد این نوع کانال بسیار استفاده می گردد. مخصوصا پروژه های شهری که در ساختمان ها محدودیت ارتفاع سقف وجود دارد کانال های مستطیل شکل به خوبی مشکلات این چنینی را برطرف کرده و نیاز ها را برطرف می کنند.

کانال کشی های کولر ساختمان ها و تاسیسات نمونه بارز استفاده از کانال گالوانیزه چهارگوش می باشند.

 

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد