انواع عایق کانال هوا | استعلام قیمت و خرید

انواع عایق کانال هوا | استعلام قیمت و خرید

کانال گالوانیزه با عایق الاستومری

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با دارا بودن پرسنل متخصص و با تجربه در زمینه ساخت و نصب انواع کانال، و همچنین عایق کاری کانال هوا آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت استعلام قیمت و خرید با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

عایق کانال هوا

 

به صورت کلی در صنعت ساختمان سازی از عایق بندی جهت محافظت از تاسیسات در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی، جلوگیری از هدر رفت انرژی و جلوگیری از انتقال صدا از محیطی به محیط دیگر استفاده می شود. پس برای تهیه عایق مناسب باید این سه فاکتور را در نظر گرفت که مهمترین فاکتور های انتخاب عایق هستند. حال با توجه به نیاز ها اقدام به انتخاب و خرید این عایق ها می نماییم.

در واقع مسئله ای که در این زمینه وجود دارد این است که همه میپرسند آیا کانال های عبور هوا را عایق بندی کنیم یا خیر؟ اما سوال اصلی این است که چه نوع عایق بندی مناسب کانال های هوای ما می باشد؟

 

مزایای عایق بندی کانال هوا

 

عایق بندی ساختمان و به طور مشخص عایق بندی کانال هوای ساختمان ها می تواند مزایای دیگر نیز داشته باشد. که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

1. صرفه جویی در انرژی:
عایق کاری کانال های انتقال هوا موجب می گردد تا دمای هوایی که از طریق کانال ها منتقل می شود ثابت بماند. این امر موجب میگردد انرژی مورد نیاز برای گرم کردن یا خنک کردن محیط کمتر مصرف گردد. که در ادامه به کاهش پرداخت های انرژی کمک شایانی می نماید. به طور کلی، نصب عایق کانال کافی می تواند تا 20٪ در هزینه های گرمایش و سرمایش صرفه جویی کند.

 

2. کمک به محیط زیست :
کاهش انرژی مصرفی، که می تواند شامل سوخت های فسیلی، انرژی های برگشت پذیر و یا برگشت ناپذیر باشد، به محیط زیست آسیب کمتری وارد کرده و موجب کاهش تولید کربن می گردد.

 

3. بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان:
عایق کانالی که به درستی نصب شده باشد می تواند کیفیت هوای داخل ساختمان را افزایش دهد. و میزان آلاینده های خارجی را که از طریق کانال ها وارد ساختمان می شود، کاهش دهد. عایق های مناسب اگر با استفاده از نوار فویل آلومینیومی به درستی هوا بندی شود، عایق کانال می تواند به کاهش تعداد آلاینده های وارد شده به کانال ها کمک نماید.

 

4. حذف نویز ها و صداهای اضافی کانال:
عایق کانال می تواند به عنوان عایق صوتی عمل کند و با جذب امواج صوتی و ارتعاشات، آلودگی صوتی را کاهش دهد. هنگامی که امواج صوتی به سطح مواد عایق برخورد می کند، باعث ارتعاش الیاف عایق می شود. این ارتعاش انرژی امواج صوتی را جذب می کند که باعث کاهش میزان نویز منتقل شده از طریق داکت ها می گردد. به طور کلی، استفاده از عایق کانال می‌تواند به کاهش میزان اصواتی که از طریق کانال‌ها منتقل می‌شود، کمک نماید. مخصوصا در ساختمان های چند واحدی که انتقال صدا از کانال های انتقال هوا امری مشکل ساز است، عایق کاری می نمایند بسیار راه گشا باشد.

 

5. عایق کانال عمر سیستم HVAC شما را افزایش می دهد:
عایق کانال می تواند با کاهش فشار وارده به سیستم به افزایش عمر سیستم تهویه مطبوع HVAC کمک نماید. فرص کنید یک سیستم تهویه با تمام توان خود کار می کند تا یک فضای از پیش تعیین شده را سرد یا گرم نماید. حال اگر میزان زیادی از این کار و صرف انرژی، در حیت انتقال اتلاف گردد، پس سیستم تهویه باید بیشتر و بیشتر کار نماید. پس عمر مفید آن کاهش یافته و هزینه های تعمیر و نگهداری افزایش می یابد. با یک عایق کاری ساده کانال های انتقال هوا می توان عمر سیستم تهویه مطبوع را به میزان چشمگیری افزایش داد.

 

کانال tdf عایق شده با عایق الاستومری
کانال tdf عایق شده با عایق الاستومری

 

فاکتورهای مهم در انتخاب عایق

 

هنگام انتخاب عایق کانال هوا در سیستم تهویه مطبوع، ضروری است که سطح عایق حرارتی مورد نیاز برای کاربرد خاص خود را در نظر بگیرید. عوامل موثر بر الزامات عایق حرارتی شامل موقعیت جغرافیایی ساختمان، طراحی و اندازه سیستم HVAC و نقطه تنظیم دمای داخلی است. یک متخصص عایق می تواند به ارزیابی این عوامل کمک کند و محصولات عایق کانال مناسب را برای برآوردن عملکرد حرارتی مورد نظر توصیه نماید. اما در ادامه می توانیم به برخی از فاکتورها در انتخاب عایق مناسب بپردازیم.

 

ضخامت عایق

 

این نکته به نوع عایق انتخابی شما بسیار وابسه است. برای مثال برای عایق الاستومری که امروزه بسیار پرکاربرد و محبوب شده است، دو گزینه را در نظر میگیرند. اول میزان دما وو رطوبت محیط و دومی دمای داخل کانال انتقال هوا. برای مثال در شرایطی که دمای هوای محیط معتدل، و رطوبت 50% باشد، دمای داخلی داکت تا 12 درجه باشد، عایق الاستومری با ضخامت 9 میلیمتری کفایت می کند. اما با همین شرایط محیطی اگر دمای داخلی داکت -18 درجه باشد، باید عایق با ضخامت 25 میلیمتر تهیه نمود. هرچه دمای و رطوبت محیط بالا برود، میزان ضخامت عایق خریداری شده نیز باید افزایش یابد.

ضخامت عایق کانال تأثیر مستقیمی بر کارایی آن دارد. عایق ضخیم تر عملکرد بهتری را ارائه می دهد اما ممکن است به فضای بزرگتری برای نصب نیاز داشته باشد. در عین حال از رعایت مقررات محلی ساختمان و استانداردهای بهره وری انرژی اطمینان حاصل شود.

در اینجا باید به فاکتور R-value اشاره نماییم. این فاکتور نشان می دهد که هر نوع عایق چقدر مقاومت حرارتی دارد. هرچه مقدار R عایق بیشتر باشد، در برابر جریان گرما مقاومت بیشتری دارد.

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه انواع عایق الاستومری آماده ارائه مشاوره و خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد.

 

روکش مناسب برای عایق

 

دو نوع روکش برای عایق الاستومری موجود است. روکش آلومینیومی 130 میکرون و روکش آلومینیومی 170 میکرون فایبر. که با توجه به شرایط جوی و محیطی می توان خریداری نمود. برای مثال در پروژه های روباز حتما باید از انواع عایق الاستومری با روکش آلومینیومی استفاده نمود. زیرا از نفوذ آب باران به داخل عایق و داکت ها جلوگیری کرده و مانع از آسیب به داکت ها نیز می گردد. یا در پروژه هایی که دمای محیط بسیار بالا بوده یا عایق در مجاورت انواع مواد اسیدی و خورنده است، از عایق الاستومری با روکش آلومینیومی 170 میکرون استفاده می گردد.

در این نوع روکش از نخ فایبر گلاس نسوز استفاده شده است، که موجب می گردد مقاومت حرارتی افزایش یابد. باید دقت شود که تمامی درز های به جا مانده بعد از نصب عایق، حتما با استفاده از نوار چسب آلومینیومی ساده برای روکش 130 میکرون، و نوار چسب آلومینیومی فایبر برای روکش 170 میکرون استفاده گردد. تا فرار انرژی یا نفوذ رطوبت و گرد و غبار از این شکاف ها به زیر عایق صورت نگیرد. در صورتی که درزها به خوبی پوشانده نشود عملگرد عایق کاهش می یابد.

 

 

انواع عایق کانال بر اساس نوع نصب

 

نوع نصب عایق ها بر روی کانال سه نوع عایق وجود دارد که معمولاً در کانال های انتقال هوا استفاده می شود. اولین مورد این است که عایق در داخل کانال هوا نصب گردد. دومی خود کانال هوا عایق باشد مانند کانال های پلی اورتان. و سوی عایق روی کانال نصب گردد. که سومی از همه روش ها متداول تر می باشد.

سه نوع عایق کانال عبارتند از:

داکت برد – مانند کانال های پلی اورتان که خود کانال عایق بوده و نیازی به نصب عایق های بیرونی و داخلی نمی باشد. اما این کانال ها فاقد انعطاف لازم بوده و در شرایط سخت و دارای کمبود فضا قابل استفاده نمی باشند. همچنین از سایر موارد طول عمر کمتری دارند.
لاینر کانال – این ماده در داخل کانال ها استفاده می شود و ممکن است کاربردی نباشد مگر اینکه سیستم تهویه مطبوع خود را جدا کنید.
عایق بندی خارجی کانالی – رایج ترین نوع عایق کانال، عایق بندی خارجی انواع کانال انتقال هوا می باشد. داکت ها به دقت اندازه گیری می شوند و عایق ها به اندازه مورد نظر بریده و دور کانال چسبانده می شوند. سپس درزگیری به دقت انجام می پذیرد.

 

کانالهای پیش عایق

 

در این میان کانال هایی وجود دارند به نام کانال های پیش عایق. این نوع کانال ها در هنگام ساخت عایق بندی شده و به ذصورت عایق دار به مشتری عرضه می شوند. این نوع کانال ها به دلیل عایق دار بودن عملیات نصب را بسیار آسان کرده و سرعت می بخشند. از معروفترین کانال های پیش عایق می توان به انواع کانال فلکسیبل عایق دار اشاره نمود. که شامل کانال فلکسیبل آی اف دی، کانال فلکسیبل رابر(عایق الاستومری) و… اشاره نمود.

 

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری رابر
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری رابر

 

انواع عایق کانال هوا بر اساس جنس عایق

 

در داخل و خارج از کشور ما از انواع بسیار متنوعی از عایق ها استفاده می گردد. که بر اساس نیاز های پروژه نسبت به خریداری آن ها اقدام می گردد. که این انواع به شرایط محیطی استفاده و نوع کاربرد بسیار وابسته هستند. برای مثال در خارج از ایران عایق های فومی پاششی بسیار رایج هستند. اما این ماده در ایران کاربردی ندارد.

در این مقاله به سه نوع عایق که در ایران به نسبت رایج هستند می پردازیم. اولین و مهمترین نوع عایق که به روز ترین آن ها نیز محسوب می گردد، عایق الاستومری می باشد.

 

عایق الاستومری

 

انواع عایق الاستومری، مدیریت حرارتی در بخش‌های مختلف را متحول ساخته است. این نوع عایق که به دلیل انعطاف‌پذیری و دوامش شناخته شده، از مواد شبیه به لاستیک ساخته شده که مقاومت حرارتی عالی ارائه می‌دهد.

مواد الاستومری به دلیل طبیعت لاستیکی‌ و ساختار سلول بسته، خواص منحصربه‌فردی دارند که در مواد عایق سنتی یافت نمی‌شوند. این مواد بسیار انعطاف‌پذیر، مقاوم در برابر رطوبت و قادر به تحمل دامنه‌ی گسترده‌ای از دماها هستند، که آنها را برای انواع محیط‌ها ایده‌آل می‌سازد.

فوم‌های الاستومری طراحی شده برای کاربردهای خاص مانند محیط‌های با دمای بالا یا مناطقی که به مقاومت بیشتر در برابر آتش نیاز دارند وجود دارد. انتخاب نوع مناسب کارایی و امنیت حداکثری را تضمین می‌کند.

 

مزایای عایق الاستومری

 

رسانایی و مقاومت حرارتی
عایق الاستومری برای رسانایی حرارتی پایینش شناخته شده است. به این معنی که انتقال حرارت را به صورت مؤثری کاهش می‌دهد. این خاصیت در حفظ کارایی انرژی در ساختمان‌ها و کاربردهای صنعتی حیاتی است.

مقاومت در برابر رطوبت و آتش
یکی دیگر از مزایای قابل توجه فوم الاستومری، مقاومت آن در برابر رطوبت و آتش است. این ویژگی آن را انتخاب ایده‌آلی برای محیط‌هایی می‌سازد که این عناصر نگرانی هستند، ایمنی و طول عمر عایق را افزایش می‌دهد.

فرآیند نصب
نصب عایق الاستومری فرآیندی ساده است، اما نیازمند توجه به جزئیات برای اطمینان از کارایی حداکثری است.

آماده‌سازی سطوح برای عایق‌بندی
اولین گام در فرآیند نصب، آماده‌سازی سطوح است. این شامل تمیز کردن و احتمالاً تعمیرات سطوح برای اطمینان از اتصال قوی با چسب است.

تحلیل هزینه
هنگام در نظر گرفتن گزینه‌های عایق‌بندی، هزینه یک عامل قابل توجه است. عایق الاستومری، تعادل جذابی از کارایی و هزینه ارائه می‌دهد.

صرفه‌جویی بلندمدت
صرفه‌جویی‌های انرژی که توسط عایق‌بندی مؤثر فراهم می‌شود، می‌تواند سرمایه‌گذاری اولیه را برای مدت طولانی جبران کند. فوم الاستومری انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال کاهش هزینه‌های انرژی در درازمدت هستند.

تأثیر زیست‌محیطی
عایق الاستومری نه تنها کارآمد بلکه همچنین زیست‌محیطی دوستانه است. تأثیر آن بر محیط زیست یکی از دلایل اصلی محبوبیت رو به رشد آن است.

دوستانه بودن زیست‌محیطی مواد الاستومری
بسیاری از مواد الاستومری از منابع پایدار ساخته شده یا شامل محتوای بازیافتی هستند، که ردپای زیست‌محیطی عایق را کاهش می‌دهد.

بازیافت و دفع
دفع عایق الاستومری آسان‌تر و دوستانه‌تر با محیط زیست در مقایسه با برخی از مواد سنتی است. بسیاری از انواع فوم الاستومری قابل بازیافت هستند و بیشتر ردپای زیست‌محیطی آنها را کاهش می‌دهند.

کاربرد گسترده

از عایق الاستومری جهت عایق بندی کانال هوا می توان در بسیاری از بخش ها استفاده نمود. از ساختمان های مسکونی گرفته تا صنعتی و تجاری می توانند از این عایق استفاده نمایند.

 

عایق کانال هوا (عایق الاستومری)
عایق کانال هوا (عایق الاستومری)

 

 

عایق پشم سنگ

 

عایق های پشم سنگ به صورت تخته ای یا رولی موجود هستند. این نوع عایق ها از سنگ های آذرین به جا مانده از فعالیت های آتش فشانی به دست می آیند. ساختار منحصر به فرد عایق پشم سنگ دو ویژگی مهم را نتیجه می دهد. اول اینکه به شدت در برابر حرارت های بالا مقاوم هستند. و حتی تا دمای 700 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند. و دوم اینکه تجزیه پذیر نیستند و سال های بسیار طولانی در طبیعت باقی می مانند. اما می توان این نکته مهم را در نظر گرفت که عایق پشم سنگ از مواد طبیعی ساخته شده است. پس میتوان مزایا و معایب این نوع عایق را به صورت زیر بیان نمود.

 

عایق پشم سنگ
عایق پشم سنگ

 

مزایای عایق پشم سنگ

 

  1.  مقاومت در برابر آتش: پشم سنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش دارد.
  1.  عایق حرارتی و صوتی: مشابه با پشم شیشه، عایق خوبی برای حرارت و صدا است.
  2. نقطه ذوب بالا: با این ویژگی مانع از انتقال آتش به سایر نقاط می گردد. پس می توان نتیجه گرفت این عایق در محیط های صنعتی دارای ریسک حرارتی بالا مناسب است.

 

معایب عایق پشم سنگ

 

  1. وزن سنگین: پشم سنگ معمولاً سنگین‌تر از سایر انواع عایق است.
  2. محدودیت‌های نصب: نصب آن ممکن است نیاز به تخصص و ابزار خاص داشته باشد.
  3. دارای مواد آلرژی زا: حتما در هنگام نصب از دستکش و ماسک محافظ استفاده گردد.

 

عایق پشم شیشه

 

پشم شیشه از ترکیب شیشه های طبیعی و بازیافتی (بطری، شیشه پنجره ها و …) که در دماهای بسیار بالا تبدیل به الیاف شده اند، ساخته می شود. الیاف های به دست آمده در دماهای بالا در پروسه هایی به یکدیگر تافته می شوند. تافتگی موجب ایجاد حفره های هوا می شود. همانطور که میدانید هوا عایق بسیار مناسب گرما محسوب می شود. پس این عایق با ساختار ویژه خود موجب حفظ گرما و عدم انتقال آن می گردد. عایق پشم شیشه یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین انواع عایق در سطح جهان محسوب می شود. که کاربرد های بسیار گسترده ای دارد. از عایق کانال هوا گرفته تا بسیاری از کاربرد های دیگر .

 

مزایای عایق پشم شیشه

  1. عایق حرارتی و صوتی عالی: پشم شیشه به عنوان یکی از بهترین عایق‌ها برای جلوگیری از انتقال حرارت و صدا شناخته می‌شود.
  2. قابل بازیافت: این ماده قابل بازیافت است و برای محیط زیست مناسب‌تر است.
  3. وزن سبک: عایق پشم شیشه بسیار سبک بوده وزن زیادی ندارد.
  4. انعطاف پذیری بسیار بالا

 

معایب عایق پشم شیشه

  1. خطرات بهداشتی: تماس با الیاف پشم شیشه می‌تواند باعث تحریک پوست و مشکلات تنفسی شود.
  2. نیاز به دقت در نصب: نصب نادرست می‌تواند باعث کاهش کارایی عایق شود.

 

نتیجه گیری

 

عایق کانال تهویه در درجه اول برای حفظ دمای ثابت در کانال ها و جلوگیری از اتلاف گرما یا هوای سرد در طول انتقال هوا استفاده می شود. عایق بندی کانال هوا به سیستم تهویه مطبوع یا HVAC کمک می کند تا کارآمدتر عمل کند، انرژی مورد نیاز برای گرم کردن یا خنک کردن فضای شما را کاهش می دهد. و در نتیجه هزینه های انرژی کاهش پیدا می کنند. علاوه بر این، عایق مناسب کانال همچنین می تواند سطحی از مقاومت در برابر آتش را فراهم آورده و به کاهش صدا از سیستم HVAC کمک کند. این سه مورد از مهمترین دلایل عایق کاری کانال انتقال هوا در سیستم تهویه مطبوع محسوب می شود.

در این بین مشکلاتی نیز وجود دارد. برای مثال شاید برای خیلی از افراد سوال پیش بیاید که با خیس شدن عایق آیا عملکرد آن کاهش می یابد؟

جواب این است که عایق ها با خیس شدن به عنوان رسانا عمل کرده و موجب انتقال انرژی می گردد. پس عملکرد آن کاهش می یابد. پس باید با مراقبت از عایق مانع از مرطوب شدن آن شویم. اما در صورت نفوذ رطوبت عایق ها نیز می توانند خشک شوند. اما بسته ه جنسی که دارند خشک شدنشان بسیار زمانبر است. مخصوصا اگر از انواع روکش های فویل آلومینیومی استفاده شود.

به همین دلیل چند بار در این مقاله تاکید شده که عملیان درزگیری عایق ها با دقت بسیار بالا انجام پذیرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد