سیستم تهویه هوای مطبوع

سیستم تهویه هوای مطبوع

هواساز بام

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه تولید، عرضه، نصب و راه اندازی انواع سیستم تهویه هوای مطبوع آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت دریافت مشاوره و خرید ملزومات تهویه از جمله انواع عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانال فلکسیبل، دریچه، دمپر و…  با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

سیستم تهویه هوای مطبوع

 

سیستم تهویه هوای مطبوع با (HVAC) شناخته می شوند. که خلاصه ی عبارت (Heating, ventilation, air conditioning)  می باشد. و در لغت به معنای گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع شناخته می شود. با توجه به شرایط جوی هر کشور سیستم های تهویه هوای مطبوع کارایی های متفاوتی پیدا می کنند. اما در کل شاخص هایی برای هوای مطبوع وجود دارد. که با توجه به آن شاخص ها و رسیدن به رضایت حداکثری کاربران می توان سیستم تهویه هوای مطبوع هر مکان را تنظیم نمود. از نمونه شاخص های هوای مطبوع هر مکان می توان به تنظیم دمای مطبوع، حفظ رطوبت، فیلتر هوای ناسالم و… اشاره نمود.

در نقاط سردسیر بیشتر گرم کننده های هوا یا همان هیتر ها استفاده می شوند. در نقاط گرمسیر بیشتر سردکننده ها یا کولر ها مورد استفاده قرار میگیرند. و در بیشتر مناطق در تابستان ها از کولر و در زمستان ها از هیتر ها استفاده می شود. در کارخانجات و پالایشگاه ها بیشتر فیلتر کردن هوای ناسالم در صدر قرار می گیرد.

در هر صورت و به هر شرایطی سیستم تهویه هوای مطبوع از جمله سیستم هایی است که در تمامی ساختمان ها باید راه اندازی شود.
از این رو، انتخاب یک سیستم تهویه مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است و باید طبق نیاز ها و محدودیت ها سیستم مناسب انتخاب گردد. این محدودیت ها شامل ظرفیت موجود بر اساس استانداردها، پیکربندی ساختمان، فضای موجود، بودجه ساخت و ساز، منبع تاسیسات موجود و نیازهای گرمایشی و سرمایشی ساختمان می باشد.

 

کانال کشی های سیستم تهویه هوای مطبوع
کانال کشی های سیستم تهویه هوای مطبوع

 

شماتیک کلی یک سیستم HVAC

 

هدف اصلی  یک سیستم تهویه هوای مطبوع این است که هوای مطبوع با دما و رطوبت مناسب همچنین به دور از گرد و غبار و آلایندگی و با سطح اکسیژن مناسب را برای کاربران فراهم آورد. سیستم های تهویه مطبوع از ساختمان های مسکونی گرفته تا سیستم های صنعتی از جمله نیروگاه‌ها، کشتی‌های داخلی، ساختمان‌های اداری مانند آسمان‌خراش‌ها و در محیط‌های دریایی مانند آکواریوم‌ها گسترش یافته اند.

بنابراین گاهی سیستم تهویه هوای مطبوع بسیار ساده عمل کرده و فقط شامل خنک کننده هوا می باشد. گاهی هم نیاز به پارامتر ها و اندازه گیری های دقیق بوده تا دما، رطوبت، کیفیت هوا، تامین هوای تازه جهت کنترل سطح اکسیژن و دی اکسید کربن می باشد. برای مثال در بیمارستان ها و اطاق های جراحی نیاز به هوای سالم و بدون گرد و غبار و آلودگی می باشد.

می توان از مطالب فوق نتیجه گرفت سیستم تهویه مطبوع در طول سالیان متمادی از خنک کردن فضا به کنترل موثر تمام پارامترهای فوق تغییر کرده است. کلید تهویه مطبوع نگهداری یک منطقه در دمای مطلوب است.

 

فرآیندهای مختلف تهویه مطبوع

 

فرآیندهایی که توسط آنها کنترل موثر پارامترها در یک فضای دارای تهویه مطبوع حفظ می شود به شرح زیر است:

 

گرمایش
برای افزایش دما با افزودن انرژی حرارتی به فضا.
خنک کننده
برای کاهش دما با حذف انرژی حرارتی از یک فضا و دمش هوای خنک.
مرطوب کردن
برای افزایش رطوبت نسبی یک فضا با اضافه کردن بخار آب یا بخار.
رطوبت زدایی
برای از بین بردن بخار آب یا رطوبت اضافی یک فضا.
تصفیه
برای از بین بردن گرد و غبار ، گرده افشان ، دود و آلاینده ها از هوا در داخل فضا.
تهویه
برای ایجاد هوای تازه خارجی به فضا برای اطمینان از سطح اکسیژن قابل قبول.
حرکت هوا
برای کنترل حرکت هوای عرضه شده به گونه ای که ساکنان فضا احساس ناراحتی نکنند.

 

انواع سیستم های تهویه مطبوع

 

با توجه به مطالب بیان شده اجزای سیستم تهویه مطبوع به دو قسمت تقسیم می شود. دستگاه هایی که وظیفه کنترل کیفیت هوا را بر عهده دارند. و در ثانی سیستم های کانال کشی و تاسیسات که وظیفه انتقال هوا از دستگاه به محیط را برعهده دارند. که شامل کانال کشی ها و سایر تاسیسات می باشد. به صورت جزئی تر می توان به فلنج ها که وظیفه اتصالات کانال ها را برعهده دارند، عایق ها، کانکتور، انواع دریچه و دمپر اشاره نمود.

انتخاب اینکه کدام سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرد به عوامل متعددی بستگی دارد.  از جمله اینکه فضای مورد نظر جهت تهویه چقدر است. گرمایش و یا سرمایش مورد نیاز چه مقدار است. نیاز به رطوبت زایی یا رطوبت زدایی وجود دارد یا خیر. و بسیاری از عوامل دیگر. در ادامه به تعدادی از دستگاه های تهویه مطبوع که بیشترین استفاده را دارند اشاره می کنیم.

 

کولر آبی

 

در کشور ما به دلیل آب و هوای گرم و خشک در بیشتر مناطق از انواع کولر های آبی استفاده می شود. این نوع سرد کننده ها بیشتر در پشت بام ها نصب شده و  هوای مطبوع با کانال کشی های غالبا گالوانیزه، به محیط می رسند. از مزایای این نوع سیستم  تهویه مطبوع قیمت مناسب و فراگیری و در دسترس بودن آن ها می توان اشاره نمود.

 

کولر گازی

 

در این سیستم تهویه نیاز به مکنده وجود ندارد. و پنجره و یا درزها وظیفه خروج هوای نامطبوع را برعهده دارند. در صورت استفاده از این دستگاه نیاز به کانال کشی وجود ندارد. ولی یکی از معایت کولر گازی این است که تنها یک اطاق یا نهایتا دو اطاق را خنک می کند. یعنی برای فضای بزرگتر نیاز به تهیه چندین دستگاه کولر گازی داریم. در این کولر گازی تمامی اجزا یعنی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط یا کویل، اواپراتور و کویل خنک کننده در یک باکس قرار گرفته اند.

 

کولر گازی اسپلیت

 

کولر گازی اسپلیت از دو قسمت یونیت خارجی و یونیت داخلی تشکیل شده است. واحد بیرونی که در خارج از اتاق مطبوع نصب می شود، اجزایی مانند کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط را در خود جای داده است. واحد داخلی شامل اواپراتور یا کویل خنک کننده و فن خنک کننده است. این نوع دستگاه ها معمولا در سقف ها جا نمایی شده و با دریچه های زیر داکت اسپلیت پوشانده و در دسترس قرار می گیرند. این نوع دستگاه برای حفظ دمای مناسب یک فضای متوسط مناسب است.

 

دریچه زیر داکت اسپلیت
دریچه زیر داکت اسپلیت

 

سیستم تهویه مطبوع مرکزی

 

تهویه مطبوع مرکزی برای خنک کردن ساختمان‌های بزرگ، ساختمان‌های آپارتمانی، دفاتر، کل هتل‌ها، سالن‌های ورزشی، سینما، کارخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود. اگر قرار است کل ساختمان تهویه شود، قرار دادن واحدهای جداگانه در هر یک از اتاق‌ها بسیار پرهزینه است و این امر باعث می‌شود که این اتاق‌ها به یک فضای مناسب مجهز شوند. گزینه بهتر یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی از یک واحد کندانسور با ظرفیت بالا تشکیل شده است که ظرفیت تولید صدها تن خنک کننده را دارد. خنک کردن سالن های بزرگ، مراکز خرید، فضاهای بزرگ، گالری ها و غیره معمولاً تنها با واحدهای تهویه مرکزی امکان پذیر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد