کانال کشی ساختمان (تهویه هوا) | استعلام قیمت و خرید

کانال کشی ساختمان (تهویه هوا) | استعلام قیمت و خرید

کانال کشی ساختمان سیستم تهویه

در این مقاله می خوانید

 

 

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه ارزنده در زمینه عرضه، فروش، نصب و راه اندازی انواع کانال کشی ساختمان جهت سیستم تهویه مطبوع آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

انواع سیستم تهویه ساختمان

 

کیفیت هوای داخلی یک ملاحظات ضروری در طراحی ساختمان است، زیرا کیفیت پایین هوای داخلی می تواند بر سلامت و راحتی ساکنان ساختمان تأثیر منفی بگذارد. از این رو هر ساختمان مسکونی، صنعتی یا تجاری دارای سیستم تهویه مطبوع مخصوص به خود است. تا هوای تازه با دما و سطح اکسیژن مناسب را فراهم آورده و سطح رضایت ساکنین را افزایش دهد. به همین دلیل می توان گقت کانال کشی ساختمان و کیفیت سیستم تهویه مطبوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده و رابطه مستقیم با سطح رضایت کاربران ساختمان دارد.

بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع را می توان برای کنترل کیفیت هوای داخلی استفاده کرد، از جمله تهویه طبیعی، مکانیکی و هیبریدی.

 

تهویه طبیعی

 

تهویه طبیعی یک سیستم غیرفعال است که به حرکت هوا از طریق پنجره ها یا درهای باز برای تبادل هوای داخل با هوای بیرون متکی است. در حالی که تهویه طبیعی می تواند با وارد کردن هوای تازه در فضای باز و حذف هوای کهنه داخل خانه به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کند. اما عملکرد این سیستم به شرایط محیط وابستگی زیادی داشته و در صورت عدم وزش باد یا هوای گرم و سرد خارج ساختمان عملکرد آن بی تاثیر می گردد.

اما با توجه به اینکه این نوع سیستم تهویه کم هزینه ترین بوده، هنوز در بسیاری از مناطق استفاده می گردد. مخصوصا در مناطق با آب و هوای معتدل از جمله سیستم تهویه های محبوب تلقی می گردد.

 

تهویه مکانیکی

 

تهویه مکانیکی یک سیستم تهویه فعال است که از فن ها، کانال ها و دریچه ها برای تبادل هوای داخل با هوای بیرون استفاده می کند. انواع مختلفی از سیستم های تهویه مکانیکی شامل تهویه اگزاست، تهویه بالانس و … موجود است و استفاده می شود. در واقع انال کشی ساختمانی این نوع سیستم بسیار جالب است. سیستم یک نوع کانال کشی رفت هوا و یک نوع کانال کشی برگشت هوا موجود است.

که با کانال کشی رفت هوای مطبوع به محیط ساختمان تزریق شده و با کانال کشی برگشت هوای نامطبوع از محیط جمع آوری و به خارج ساختمان منتقل می گردد. البته کانال کشی های دیگری از جمله کانال کشی تهادل فشار جهت حفظ فشار هوای مناسب محیط نیز وجود دارد.این سیستم تهویه در پارکینگ های بزرگ به خوبی قابل مشاهده است. همین که در این نوع پارکینگ ها به راحتی می توان تنفس کرد یعنی سیستم تهویه مکانیکی به خوبی وظیفه خود را انجام میدهد.

سیستم تهویه مکانیکی بسیار موفق تر و موثرتر از سیستم تهویه طبیعی عمل می کند. و در بسیاری از مناطق و ساختمان ها استفاده می شوند. زیرا امکان کنترل دقیق جریان هوا، سطح اکسیژن هوا و تنظیم دمای مناسب در ساختمان را فراهم می کند. با این حال، با توجه به هزینه بر بودن و مصرف انرژی قابل توجه، باید دقت بالایی در انتخاب داشت.

 

تهویه هیبریدی

 

تهویه هیبریدی ترکیبی از سیستم های تهویه طبیعی و مکانیکی بوده و مزایای هر دو سیستم را فراهم  می آورد. ترکیبی از پنجره های باز، درها و فن های مکانیکی برای تبادل هوای داخل و خارج از ساختمان بسیار پرکاربرد است. سیستم های تهویه هیبریدی را می توان بر اساس نیازهای خاص ساختمان تنظیم کرد و می تواند مزایای تهویه طبیعی و مکانیکی را ارائه نمود. در کشور ما در ساختمان های مسکونی معمولا از این سیستم استفاده می شود. با توجه به در ها و پنجره ها دیگر نیازی به سیستم اگزاست نیست. و فقط استفاده از کولر ها در تابستان و هیتر ها در زمستان کفایت می کند.

به طور کلی، بهترین نوع تهویه برای کنترل کیفیت هوای داخلی به نیازهای خاص ساختمان و آب و هوایی که در آن قرار دارد بستگی دارد. در برخی موارد، تهویه طبیعی ممکن است برای کنترل کیفیت هوای داخل خانه کافی باشد، در حالی که در موارد دیگر، ممکن است یک سیستم تهویه مکانیکی یا ترکیبی لازم باشد.

بنابراین، ضروری است که نیازهای کیفی هوای داخل ساختمان را به دقت در نظر گرفته و سیستم تهویه مناسب برای آن نیازها را انتخاب کنید.

 

پارامتر های مهم در انتخاب سیستم تهویه مطبوع

 

تهویه مطبوع و در ادامه کانال کشی ساختمان برای ایجاد محیطی امن و مطبوع و افزایش سطح رضایت کاربران بسیار ضروری و مهم می باشد. انواع مختلفی از سیستم های تهویه را می توان بر اساس نیاز ها انتخاب نمود. که در بالا به شرح هر یک پرداختیم. شاید انتخاب هر کدام از این سیستم های تهویه گیج کننده باشد. اما با توجه به پارامتر های شرح داده شده انتخاب تا اندازه ای آسان می گردد.

آب و هوا: اقلیمی که ساختمان در آن قرار دارد تأثیر قابل توجهی بر سیستم تهویه دارد. در اقلیم هایی با دماهای شدید یا رطوبت بالا، تهویه طبیعی به هیچ عنوان موثر عمل نکرده و سطح نارضایتی بالایی را ایجاد می کند.
کاربری ساختمان: نوع کاربری ساختمان تاثیر مستقیمی در انتخاب سیستم تهویه دارد. برای مثال سیستم تهویه و کانال کشی ساختمان در اطاق تمیز ها که نیاز به سطح اکسیژن بالایی دارد با ساختمان مسکونی متفاوت است. یا در کارخانه ای که سطح آلاینده ای بالایی دارد حتما باید به سیستم اگزاست و خروج آلاینده از محیط مجهز باشد.
هزینه: هزینه سیستم تهویه نیز باید در نظر گرفته شود. هزینه های سیستم های تهویه فقط نصب اولیه و خرید تجهیزات نیست. بلکه باید هزینه های نگهداری، رفع نشتی، هزینه های مصرف انرژی و … در نظر گرفته شود.

با توجه به مطالب بیان شده و انتخاب نوع سیستم تهویه مطبوع، در صورت انتخاب تهویه مکانیکی و یا هیبریدی، حال باید کانال کشی های مناسب را انجام و تجهیزات مناسب را خریداری نمود.

 

انواع کانال کشی ساختمان(تهویه هوا)

 

جهت شناخت کانال کشی ساختمان و انواع آن ها بهتر است ابتدا تعریفی از کانال ها (Duct) تهویه هوا داشته باشیم. در واقع داکت ها یا کانال های تهویه هوا، هوای خنک شده را از واحد تهویه مطبوع به سراسر خانه منتقل می کنند و وظیفه حذف هوای گرم یا کهنه را بر عهده دارند(تابستان). کانال هایی که برای تهویه مطبوع مرکزی هستند می توانند برای فیلتر کردن و سیستم های گرمایشی نیز کار کنند. برای مثال از داکت اسپلیت ها و سیستم های کانال کشی هم جهت سرد کردن و هم گرم کردن محیط می توان استفاده نمود.

شاید به نظر نیاید اما نوع کانال کشی ساختمان و کیفیت فنی بالای آن، در کارکرد سیستم تهویه مطبوع تاثیر به سزایی دارد. بنابراین باید در انتخاب نوع و مجری آن دقت بالایی به خرج داد.

در کل سه نوع کانال کشی جهت سیستم تهویه مطبوع وجود داشته و قابل استفاده می باشد.

انواع سیستم های کانال کشی سه نوع سیستم کانال وجود دارد. یعنی کانال کشی انعطاف پذیر، کانال کشی بدون انعطاف و سخت و کانال کشی نیمه انعطاف پذیر.  در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

 

1. کانال کشی انعطاف پذیر یا فلکسیبل:

 

این کانال ها در ایران به نام کانال فلکسیبل یا لوله فلکسیبل مشهور هستند. که معمولاً سطح مقطعی دایره شکل داشته و از سیم پیچی با دوام به همراه یک لایه منعطف از جمله آلومینیوم یا برزنت ساخته می شوند. کانال کشی فلکسیبل در فضاهای پیچیده و مشکل که در آن نصب یا استفاده از کانال های سخت و فلزی غیر ممکن به نظر می آید، بهترین گزینه هستند. نیاز به فضای کمی داشته و بسیار سبک می باشند. به همین دلیل در زیر سقف کاذب به راحتی قرار داده شده و بسیاری از مشکلات مربوط به نصب را مرتفع نموده اند. جهت نصب فقط انواع بست های فلزی فلکسیبل استفاده شده و به راحتی راه اندازی می شوند.

انواع بسیار متنوعی از کانال فلکسیبل در دسترس بوده و برای کاربری های متفاوت ساخته شده اندو برای مثال انواع کانال فلکسیبل عایق دار از جمله کانال فلکسیبل آی اف دی، کانال فلکسیبل رابر و کانال فلکسیبل پی ال جهت کانال کشی های مسیر رفت سیستم تهویه کاربرد دارند. یا انواع کانال فلکسیبل برزنتی از جمله کانال فلکسیبل نسوز یا کانال فلکسیبل سیلور، جهت تخلیه هوای داغ و سمی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یا رابر
کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یا رابر

 

مانند بسیاری از کانال ها و کانال کشی ها، این نوع کانال کشی ساختمان نیز ملاحظاتی دارد. که در صورت اعمال می تواند بسیار مفید عمل کرده و سطح رضایت بالایی را فراهم آورد. از جمله این ملاحظات این است که در مسیر های طولانی و با پیچ و خم زیاد نباید استفاده شود. زیرا سرعت عبور جریان هوا را کاهش می دهد. پس در صورت استفاده از این کانال کشی باید پیچ خوردگی کانال کاهش یابد. همچنین در کانال کشی ساختمان، کانال های فلکسیبل فلکسیبل بیشتر در مسیر های فرعی و کوتاه(حداکثر تا 4 متر) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر
کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

 

2. کانال کشی سخت و بدون انعطاف:

 

برای کانال کشی های سخت و بدون انعطاف معمولا از کانال هایی استفاده شده که از ورق های فلزی و یا فایبرگلاس استفاده می شود.

کانال های فلزی:

 

کانال های فلزی را با توجه به سطح مقطع آن ها می توان به دو دسته کانال های چهار گوش و کانال های گرد تقسیم بندی نمود. کانال اسپیرال از مشهورترین کانال ها با سطح مقطع گرد می باشد. این نوع کانال ها از ورق های فلزی مانند ورق گالوانیزه و یا ورق استیل ساخته می شوند.

کانال گالوانیزه به دلیل مزایای فراوان نسبت به کانال استیل پرکاربرد تر و محبوب تر می باشد. از جمله این مزایا می توان به سبک بودن، قیمت مناسب و در دسترس بودن آن اشاره نمود.

اما در مقابل کانال استیل در برابر رطوبت عملکرد مناسبری نشان داده و به دلیل سطح صاف به راحتی تمیز می شود. از این رو در بیمارستان ها، اطاق تمیز ها و اطاق جراحی همیشه از فلز استیل جهت کانال کشی و یا ساخت دریچه و دمپر استفاده می گردد.

در کل به نسبت کانال های فلکسیبل، کانال های فلزی بسیار محکمتر و سخت و مقاوم می باشند. در برابر ضربه و برش آسیب ندیده و می توانند آسودگی خیال را به ارمغان آورند. همچنین به دلیل اینکه سطح داخلی صاف و یکدستی دارند، سرعت عبور جریان هوا را کم نمی کنند.

همچنین این نوع کانال ها نیز به راحتی توسط انواع عایق ها از جمله عایق الاستومری، عایق بندی می شوند.

اما معایب آن ها این است که برای نصب نیاز به انواع اتصالات از جمله زانویی، اتصال 90 یا 45 درجه، سه راهی و… دارند. که به نوعی نصب آن ها را زمانبر می سازد.

 

کارگاه تولید کانال ساختمانی
کارگاه تولید کانال فلزی ساختمانی

 

کانال های پلی اورتان:

 

کانال های پلی اورتان از یک لایه فوم پلی اورتان به همراه دو لایه آلومینویم لمینت شده ساخته می شوند. این نوع کانال ها پیش عایق هستند. یعنی در هنگام ساخت عایق شده و دیگر نیازی به عایق کاری در هنگام ساخت ندارند. همچنین کانال هایی بسیار سبک بوده و نصب آسانی دارند. اما در مقایسه با کانال های فلزی از جمله کانال گالوانیزه، بسیار شکننده بوده مقاومت کمتری دارند. بنابراین در محیط هایی با ریسک آسیب دیدگی بسیار پایین استفاده می شوند.

 

 

تعمیر و نگهداری کانال کشی ساختمان
تعمیر و نگهداری کانال کشی ساختمان

 

3. کانال کشی نیمه سخت

 

در کانال کشی ساختمان، کانال های نیمه سخت از بهترین انواع کانال کشی سیستم تهویه بوده که مزایای بسیاری را فراهم می آورند. کانال کشی نیمه سخت به کانال کشی گفته می شود که از مزایای کانال کشی فلکسیبل و کانال کشی فلزی و سخت به صورت همزمان بهره می برند. در این کانال کشی ها از کانال های فلزی قابل انعطاف به عبارتی کانال فلزی فلکسیبل که به صورت گرد استفاده میشود، بهره میبرند. با استفاده از این کانال ها، اتصالات و استفاده از فلنج ها به حداقل رسیده و در نتیجه احتمال نشتی هوا در اتصالات به صفر می رسد.

همچنین این نوع کانال ها تطبیق پذیری بسیار بالایی داشته و در تمام مسیر ها با خمیدگی و پیچ و تاب های فراوان نیز قابل استفاده هستند. به علاوه بسیار پرکاربرد بوده و در خطوط گرم و سرد انتقال هوا نیز می توانند به کار گرفته شوند.

در نهایت، سیستم کانال افزایش و تلفات دمای هوا را به حداقل می رساند. و این موضوع مهمترین اصل حفظ کانال کشی ساختمان سیستم تهویه مطبوع می باشد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد