دریچه دیواری انواع و کاربردها | استعلام قیمت و خرید

دریچه دیواری انواع و کاربردها | استعلام قیمت و خرید

دریچه خطی دیواری

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه نماینده رسمی برندهای معتبر تولید کننده انواع دریچه های کانال هوا از جمله دریچه دیواری می باشد. جهت خرید انواع محصولات سیستم تهویه مطبوع با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه نمایید.

 

انواع دریچه

 

هر مکان و خانه ای که از سیستم تهویه مطبوع استفاده می کند، می توان دریچه های ورودی و خروجی هوا را در آن مشاهده نمود. پس دریچه ها عنصری مهم و حیاتی در تهویه هوای محیط قلمداد می شوند. با توجه به مسیر و جریان عبور هوا می توان از انواع مختلف دریچه های هوا به خصوص دریچه دیواری در این مقاله یاد کرد.

 

دریچه تامین، دریچه برگشت و دریچه لوور

 

در صورتی دمش هوا و انتقال هوا از کانال به محیط پیرامون، از دریچه های رفت یا تامین هوا استفاده می گردد. در صورتی که هوای سرد یا گرم از دریچه قابل حس کردن باشد، یک دریچه تامین است. در صورت مکش هوا و انتقال هوای محیط به کانال های برگشت از دریچه های برگشت هوا استفاده می گردد. نوع دیگری از دریچه ها نیز وجود دارد که به دریچه های لوور هوا رسان معروف هستند. این دریچه ها به کانال یا سیستم هوا رسانی متصل نیستند. و فقط با استفاده از فشار هوای محیط عمل هوا رسانی را انجام می دهند. که بیشتر در انبارها، اطاق آسانسور، موتور خانه ها و… که نیاز به تامین هوا یک متری دارند استفاده می شوند.

برخی از خانه ها دارای یک دریچه برگشت بزرگ هستند. در حالی که برخی دیگر ممکن است چندین دریچه برگشت کوچکتر در سراسر خانه داشته باشند. به طور کلی دریچه های برگشت بزرگتر از دریچه های رفت یا به عبارتی دریچه های دهش هستند.

هوای رفت و برگشت در سیستم های تهویه مطبوع باید به گونه ای متعادل باشد. به این معنی که میزان هوای برگشتی با میزان هوای تازه دهش یافته به محیط یکسان باشد. تا عمل تهویه مطبوع به صورت مطلوبی انجام پذیرد. در این شرایط است که می توان بیان داشت سیستم تهویه مطبوع به درستی عمل نموده است.

 

انواع دریچه دیواری

 

حال که با انواع دریچه ها آشنا شدیم می توان دسته بندی دیگری از انواع دریچه ها بیان داشت.

این دسته بندی به موقعیتی که دریچه نصب می شود اشاره دارد. برخی دریچه روی سقف نصب می شوند که به دریچه های سقفی معروف هستند. برخی دریچه ها روی دیوار نصب می گردند که به دریچه های دیواری معروف هستند.

دریچه های دیواری نیز به دو نوع دریچه های دیواری فعال و دریچه های دیواری غیر فعال تقسیم بندی می شوند.

 

دریچه دیواری غیر فعال

دریچه های دیوار غیرفعال دریچه هایی هستند که تهویه طبیعی را ارائه می دهند. به این دلیل که آنها از نیروهای طبیعی برای گردش هوای پاک در اطراف ساختمان استفاده می کنند. دو نیروی طبیعی مشترک در دریچه های دیوار غیرفعال عبارتند از:

تهویه با نیروی باد: همانطور که باد می وزد، فشارهای متفاوتی ایجاد می کند. دریچه های دیوار غیرفعال از این فشارها برای کشیدن هوای تازه و بیرون راندن هوای کهنه، مرطوب یا آلوده از داخل استفاده می کنند.
تهویه شناوری حرارتی: زمانی که دما و رطوبت داخل ساختمان بیشتر از بیرون باشد، تفاوت در میزان بخار باعث خروج هوای مرطوب و جذب هوای تازه می‌شود.

 

دریچه دیواری غیرفعال
دریچه دیواری غیرفعال با توری محافظ

 

این نیروها همچنین قابلیتی به نام خنک کننده در شب را فعال می کنند. باد و فشار حاصل از گرما، گرما را در شب از ساختمان خارج می‌کند تا جرم حرارتی آن را کاهش دهد، در حالی که کسی در اطراف نیست. روز بعد، این به عنوان یک هیت سینک عمل می کند و گرمای زیادی را برای گرم نگه داشتن ملک جذب می کند.

همچنین می توان از فیلتر هایی جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات موذی به داخل اطاق استفاده نمود. که این امر به کیفیت هوای بهتر کمک شایانی می نماید. استفاده از دریچه دیواری پسیو یا غیر فعال که در ایران به دریچه های هوا رسان معروف هستند، از اتلاف انرژی جلوگیری می نماید. و در واقع انرژی اضافی صرف ورود هوای تازه و یا مکش هوای فعلی نداریم. و با نیروی طبیعت می توان هوای تازه را به داخل هدایت نمود.

اما باید این نکته را در نظر گرفت که این دریچه ها امکان گرم یا سرد کردن هوا را ندارند. به عنوان سرد کننده (Cooler) یا گرم کننده (Heater) را ندارد. و فقط هوای تازه محیط را تامین می نماید.

 

دریچه دیواری فعال

دریچه دیواری فعال برای خروجی کانال هایی که در دیوار ساختمان ها کار می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. معروفترین دریچه دیواری فعال در ایران دریچه های کولر هستند. که در بیشتر خانه ها و مراکز تجاری و اداری قابل مشاهده هستند. به علاوه دریچه خروجی انواع فن کوئل و داکت اسپلیت نیز می تواند به صورت دیواری نصب گردد. که در این موارد بیشتر از دریچه های خطی 30 درجه استفاده می گردد.

دریچه دیواری هم به صورت چهارگوش و هم به صورت گرد قابل استفاده هستند. دریچه های چهارگوش از قبیل دریچه کولر، دریچه خطی 0 درجه و 30 درجه، دریچه چهار طرفه، سه طرفه و دو طرفه می باشد.

 

دریچه چهارطرفه
دریچه چهارطرفه

 

دریچه های گرد از قبیل دریچه های جت دیفیوزر، جت نازل، مشبک، سونایی و… قابل استفاده می باشند.

بنا به میزان پرتاب هوا، نوع و خروجی کانال های انتقال هوا، ارتفاع و … می توان از میان دریچه های دیواری موجود، دریچه مورد نظر را انتخاب نمود.

 

جنس دریچه دیواری

 

در ایران بیشتر دریچه های دیواری از ورق های آلومینیومی ساخته می شوند. زیرا فلز آلومینیوم به نسبت سایر فلزات بسیار سبکتر بوده و جهت نصب روی دیوار بسیار مناسب می باشد. زیرا به آسانی نصب شده و وزن اضافی به دیوار وارد نمیکند.

البته انواع دیگر دریچه های پلاستیکی، چوبی (MDF) و دریچه های آهنی نیز موجود می باشند. که بنا به نیاز کارفرما و شرایط پروژه قابل استفاده و بهره برداری می باشند. اما باید توجه داشت که دریچه های آلومینیومی با توجه به مزایای بسیاری که دارند در الویت اول قرار می گیرند.

در ایران با توجه به متعادل بودن هوا دریچه های آلومینیومی پاسخگوی بسیاری از نیازها است. اما برای شرایط خاص مانند اطاق عمل و اطاق تمیز ها از انواع دریچه های استیل نیز می توان بهره برد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد