عایق الاستومری پشت چسبدار | استعلام قیمت و خرید

عایق الاستومری پشت چسبدار | استعلام قیمت و خرید

عایق الاستومری روکش دار و پشت چسبدار

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه نماینده رسمی برندهای معتبر عایق الاستومری مانند برندهای کلینت ونتا، کافلکس، پافلکس و… می باشد. جهت استعلام قیمت و خرید انواع عایق الاستومری پشت چسبدار با ضخامت های مربوطه با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

عایق الاستومری

 

عایق فوم الاستومری در دهه 1950 به عنوان یک عایق مناسب به عنوان جایگزین عایق های طبیعی مانند عایق پشم سنگ ساخته شد. مواد عایق مبتنی بر پلیمر در طول سال ها برای محافظت از عملکرد داخلی ساختمان ها رایج شده است.

عایق الاستومری که اغلب به عنوان عایق لاستیکی شناخته می شود، عایق فوم سلول بسته است که مقاومت در برابر رطوبت و عملکرد حرارتی طولانی مدت را ارائه می دهد.

آنچه در مورد عایق الاستومری منحصر به فرد است این است که به دلیل ساختار سلول بسته دارای نفوذناپذیری بخار آب قوی است. بنابراین برای جلوگیری از انتقال رطوبت نیازی به سد بخار نیست و عایق الاستومری به تنهایی این وظیفه را انجام می دهد.

این نوع عایق در درجه اول به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند. افزایش و تلفات گرما و همچنین کنترل تراکم سیستم های مکانیکی را بدون از دست دادن بازده حرارتی مدیریت می کند.

در این بین عایق الاستومری پشت چسبدار به دلیل راحتی نصب و سرعت اجرای بالا یکی از گزینه های محبوب و کاربردی است.

در واقع عایق الاستومری پشت چسبدار همان عایق الاستومری بوده که در کارخانه و بعد از ساخت، یک طرف عایق به چسب الاستومری آغشته می شود. سپس با روکش محافظ کاغذی یا پلاستیکی پوشانده شده تا از چسب محافظت گردد. در هنگام نصت روکش محافظ به راحتی جدا شده و عایق به سطح مورد نظر می چسبد.

 

کانال tdf عایق شده با عایق الاستومری
کانال tdf عایق شده با عایق الاستومری پشت چسبدار

 

انتخاب ضخامت مناسب عایق

 

یکی از مهمترین ملاحظات در طراحی، تعیین و نصب عایق الاستومری پشت چسبدار، ضخامت عایق است. عواملی مانند دمای داخل کانال یا لوله، اندازه کانال ها، نوع جنس کانال(فلزی، پلاستیکی یا چوبی)، دمای محیط، رطوبت نسبی محیط و یا پوشش محافظ در انتخاب ضخامت مناسب عایق دخیل هستند.

پس هر پروژه با هر شرایط محیطی و تاسیساتی نیازمند محاسبات و انتخاب دقیق ضخامت عایق می باشد. این ضخامت بین 6 میل تا 25 میل موجود بوه و متغیر می باشد.

 

کاربرد عایق الاستومری

 

اساسا، عایق الاستومری یک لاستیک مصنوعی است که از یک ساختار سلول بسته در لوله ها، ورق ها یا رول های کارخانه ای موجود است. لبه بیرونی از یک سطح صاف یا “پوسته” تشکیل شده است که به عنوان یک بازدارنده بخار داخلی عمل می کند. به دلیل ماهیت انعطاف پذیر فوم الاستومری، در مقایسه با گزینه های عایق سخت مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فوم فنولیک، کمتر مستعد ترک، شکستگی و از دست دادن مواد است. در نهایت، برای انتشار مواد شیمیایی نیز فاقد فیبر و VOC کم است.

عایق الاستومری پشت چسبدار سلول بسته به دلیل توانایی استثنایی آن در کنترل تراکم در سیستم های مکانیکی سرد (زیر محیط) به عنوان عایق لوله های HVAC، مبرد و لوله کشی یا لوله کشی شناخته می شود. پس از این عایق علاوه بر کانال های انتقال هوا (سیستم تهویه HVAC)، در سایر لوله کشی ها نیز می توان استفاده نمود.

عایق الاستومری پشت چسبدار در طیف گسترده‌ای از اشکال و ضخامت‌ها – از ورق‌ها گرفته تا رول‌ها تا لوله‌ها – موجود است که آن را برای مصارف مختلف ایده‌آل می‌سازد. به عنوان مثال، عایق الاستومری معمولاً در کاربردهای صنعتی و مکانیکی استفاده می شود ، از جمله:

  • لوله کشی سردخانه و آب سرد
  • اجزای HVAC
  • سیستم های کانال داخلی و خارجی
  • چیلرها
  • سیستم های مکانیکی
  • تاسیسات خورشیدی

عایق الاستومری از آنجایی که این نوع عایق همه کاره و بادوام است، برای محافظت از سیستم عملکردی ایمن و کارآمد دارد.

 

ویژگی های عایق الاستومری پشت چسبدار

 

1.نصب آسان: مهمترین مزیت عایق الاستومری پشت چسبدار در برابر سایر عایق های الاستومری این است که به راحتی و با سرعت بسیار بالا نصب می گردد. زیرا دیگر نیازی به چسبکاری در محل نیست. فقط باید دقت داشت که سطح مورد نظر برای عایق کاری به دقت تمیز گردد. سپس عایق را چسبانده و عملیات درزگیری با استفاده از نوار درزگیر الاستومری یا گسکت انجام می دهیم.

 

2.صرفه جویی در هزینه:  به دلیل اینکه دیگر نیازی به تهیه انواع چسبهای عایق الاستومری نیست، و همچنین کاهش زمان اجرا و هزینه های مربوط به آن، می توان گفت پرداخت اندکی بیشتر در ابتدا از سایر هزینه ها می کاهد.

 

سایر مزایای عایق الاستومری

 

استفاده از انواع عایق الاستومری به خصوص عایق الاستومری پشت چسبدار دارای مزایایی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

3.مقاومت در برابر رطوبت: عایق الاستومری به دلیل ساختار سلول بسته (که در آن میلیون ها مانع کوچک در برابر مهاجرت مایع مقاومت می کنند) در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. در نتیجه، سیستم‌های تهویه مطبوع و سایر سیستم ها از دو جهت محافظت می‌شوند. یکی اینکه مانع از انتقال رطوبت به زیر عایق می شوند، و همچنین از لوله‌ها و تجهیزات در برابر خوردگی زیر عایق (CUI) محافظت می‌کنند.

4.رسانای بسیار ضعیف انرژی: مهمترین مزیت عایق الاستومری به ویژه عایق الاستومری پشت چسبدار در این است که رسانای بسیار ضعیف انرژی می باشد. پس مانع از هدر رفت انرژی شده. و  هزینه قبض های مصرفی را به حداقل می رساند.

5.حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان: بر خلاف سایر عایق های سنتی، انواع عایق الاستومری از جمله عایق الاستومری پشت چسبدار، ریزش ندارد. همچنین دارای مواد سمی نیست و برای سلامت انسان و محیط زیست خطری ندارد.

6.دارای ترکیبات آلی فرار بسیار کم (VOCs): استفاده از عایق الاستومری موجب می گردد انتشارات شیمیایی و مضر در محیط زیست به حداقل رسیده و محیط را تمیزتر و ایمن تر می نماید.

7. آلودگی صوتی سیستم تهویه HVAC را کاهش می دهد: عایق الاستومری نه تنها به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند، بلکه به عنوان عایق صوتی برای کانال های تهویه محسوب شده و آلودگی های صوتی که اغلب از صدای فن ها یا لرزش کانال ایجاد می شود را به طرز محسوسی کاهش می دهد. در سیستم های HVAC شما، عایق الاستومری به طور موثر صدای فن و ارتعاش ورق فلزی را بین 250-500 هرتز حفظ می کند. البته از انواع عایق الاستومری موجدار یا شانه تخم مرغی برای عایق نمودن دیوار ها، کف و سقف محیط می توان استفاده نمود. که کاربردی جدا دارد.

8.عمر طولانی: عایق الاستومری به دلیل عدم ریزش و ساختار سلول بسته برخلاف سایر عایق های سنتی دچار ریزش نشده و طول عمر بالایی دارد. بنابراین هزینه های نگهداری و تعمیر به شدت کاهش می یابد.

9.انعطاف بالا: انعطاف بالای عایق الاستومری موجب می گردد که برای هر کانال و لوله ای با هر شکل ظاهری قابل استفاده باشد. بر خلاف عایق های تخته ای که حالت جامد داشته و انعطاف مناسبی ندارند.

 

عایق الاستومری پشت چسبدار به همراه محافظ چسب کاغذی
عایق الاستومری پشت چسبدار به همراه محافظ چسب کاغذی

 

عایق الاستومری پشت چسبدار با روش آلومینیومی

 

اجرای عایق الاستومری پشت چسبدار در شرایط زیر نیاز به روکش محافظ دارد:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • در مواردی که آسیب مکانیکی وجود دارد
  • در محیط هایی با بخار شدید روبرو هستیم

 

زیرا در شرایط محیطی سخت عایق آسیب دیده و عملکرد آن کاهش می یابد. تنها با یک روکش آلومینیومی ساده می توان کاربرد آن را بسیار گسترش داد.

برای عایق الاستومری پشت چسبدار دو نوع روکش آلومینیومی موجود است. عایق الاستومری پشت چسبدار با روکش آلومینیومی 130 میکرون، و عایق الاستومری با روکش آلومینیومی 170 میکرون.

 

عایق الاستومری پشت چسبدار با روکش آلومینیومی 130 میکرون:

 

این نوع عایق مناسب فضاهای روبازی هستند که عایق و تاسیسات در برابر تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. به دلیل سطح صاف با رنگ روشن روکش، نور خورشید بازتاب داده شده. بنابراین به عایق و تاسیسات آسیب نمیرساند. همچنین در صورت درزبندی مناسب با انواع نوار چسب های آلومینیومی، آب باران و رطوبت بالا نیز به زیر عایق نفوذ نمی کند. به علاوه از نفوذ گرد و غبار و آلاینده های محیطی به کانال جلوگیری می گردد. همچنین با وجود پشت چسبدار بودن عایق الاستومری، نصب و را اندازی نیز بسیار آسان و سریع است.

وجود یک لایه روکش آلومینیومی مناسب از هرگونه آسیب فیزیکی به عایق نیز جلوگیری می نماید.

 

عایق الاستومری با روکش آلومینیومی 130 میکرون
عایق الاستومری با روکش آلومینیومی 130 میکرون

 

عایق الاستومری پشت چسبدار با روکش آلومینیومی 170 میکرون:

 

عایق الاستومری پشت چسبدار با روکش آلومینیومی 170 میکرون دارای یک لایه نخ فایبر گلاس بوده که مقاومت حرارتی و کششی و سایشی عایق را بسیار افزایش می دهد. در شرایط سخت آب و هوایی یا در محیط های صنعتی استفاده از انواع عایق الاستومری پشت چسبدار با روکش های ـآلومینیومی امری اجتناب ناپذیر است. که در صورت نصب با دقت و هوا بندی و آب بندی با استفاده از انواع نوار چسب های آلومینیومی فایبر(جنس روکش با جنس نوار چسب ها باید یکسان باشد) می تواند از بسیاری از آسیب ها جلوگیری نماید.

نخ فایبر گلاس موجود روی این روکش از نوع نسوز بوده و در دماهای بالا مقاومت خوبی دارد. بنابراین مقاومت کلی عایق را افزایش داده و موجب بالا رفتتن طول عمر تاسیسات می گردد.

 

محافظت از تاسیسات در برابر خوردگی زیر عایق

 

عایق الاستومری پشت چسبدار به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب، ساختار سلول بسته و بازدارنده بخار داخلی، یک انتخاب عالی برای محافظت از لوله ها و تجهیزات است. در برابر یکی از رایج ترین مشکلات و نگرانی های مهندسین در صنعت ساختمان که همان خوردگی زیر عایق یا “CUI” است.

هنگامی که آب، بخار آب یا رطوبت به عایق نفوذ می کند، به سیستم های مکانیکی، کانال ها یا لوله ها گران قیمت حمله ور می شود. این یک مشکل پرهزینه، اما قابل پیشگیری است. زیرا بسیاری از عایق های سنتی به عنوان منبعی برای تغذیه و رشد کپک محسوب می شوند. پس عایق های سنتی هم جلوی نفوذ رطوبت را نمی گیرند و هم خود به عنوان منبع تغذیه کپک محسوب می شوند. بنابراین زیر عایق بعد از مدتی دچار کپک و خوردگی شده و کانال ها و لوله های فلزی را از بین می برند.

اما عایق الاستومری پشت چسبدار در صورتی که به درستی و با ضخامت مناسب انتخاب شوند، همچنین در هنگام نصب به درستی درزگیری و آب بندی شوند، می توانند به طور موثر افزایش/افت حرارت و کنترل تراکم را برای عمر سیستم مکانیکی مدیریت کند. بر خلاف انواع عایق های فیبری سلول باز، فوم سلول بسته کارایی حرارتی خود را از دست نمی دهد یا به عنوان منبع غذایی برای رشد کپک در تماس رطوبت با عایق عمل نمی کند.

به دلیل همین مشکل خوردگی زیر عایق یا (CUI) است که تاکید می شود قبل از نصب حتما زیر عایق به درستی تمیز و فاقد هر گونه آلایندگی باشد. این مواد در تماس با رطوبت می توانند فرآیند خوردگی سطح لوله را تسریع کنند. هنگامی که رطوبت در زیر عایق لوله وجود دارد، به طور موثری به دام می افتد و منبع دائمی خوردگی می گردد.

 

عایق الاستومری پشت چسبدار
عایق الاستومری پشت چسبدار

 

 

مقایسه عایق الاستومری با عایق فایبرگلاس

 

عایق لوله و کانال فایبرگلاس نوع رایجی از عایق است که در بسیاری از صنایع استفاده می گردد. فایبرگلاس رسانایی حرارتی کم و همچنین عملکرد عالی در دماهای بسیار بالا دارد.

با این حال، فایبرگلاس به دلیل ساختار سلول باز، بهترین انتخاب برای همه کاربردها نیست. یک ساختار سلول باز مستعد جذب رطوبت بوده و به راحتی از خود عبور می دهد. این رطوبت می تواند منجر به از دست دادن راندمان حرارتی، خوردگی زیر عایق (CUI) و رشد کپک شود.

عایق الاستومری سلول بسته (همچنین به عنوان لاستیک شناخته می شود) برای سیستم های لوله کشی (سرد) مانند آب سرد، تبرید و آب سرد خانگی، عملکرد بسیار بهتری را نشان می دهد.

با توجه به ساختار سلول بسته انعطاف پذیر الاستومری سلول بسته و کندکننده بخار داخلی، به دلیل توانایی آن در کنترل موثر تراکم، یک انتخاب عالی برای عایق کردن خطوط سرد است. با ضخامت عایق مناسب و نصب با کیفیت، الاستومری سلول بسته این پتانسیل را دارد که عمر مفید سیستم مکانیکی را دوام بیاورد و در نهایت هزینه چرخه عمر مطلوبی را به صاحب تاسیسات تحویل دهد.

اگرچه فوم الاستومری سلول بسته عموماً گران‌تر از فایبرگلاس است، اما برای بیشتر کاربردها نیازی به پوشش محافظ بیرونی ندارد. مگر اینکه قرار گرفتن در معرض مستقیم UV، آسیب مکانیکی یا بخار شدید مورد انتظار باشد. علاوه بر این، یک جایگزین غیر الیافی برای کانال های پوشش داخلی برای برآورده کردن نیازهای پروژه مالک برای مواد غیر فیبری در جریان هوا و فضاهای ساکنین ارائه می دهد.

 

نتیجه گیری

 

با توجه به مطالب بیان شده عایق الاستومری به نسبت سایر عایق های سنتی از عملکرد بسیار بهتر و بهینه تری برخوردار است.

در بین عایق های الاستومری، عایق الاستومری پشت چسبدار به دلیل نصب راحت، سریع و به صرفه به گزینه ای ایده ال برای بسیاری از کاربردها تبدیل شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد