دمپر بین کانالی دستی

دمپر بین کانالی دستی

دمپر دستی بین کانالی

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از ده سال تجربه در زمینه عرضه، تولید و نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. انواع محصولات سیستم تهویه از جمله دمپر بین کانالی دستی در سایزها و انواع مختلف آماده عرضه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با واحد فروش تماس حاصل نمایید.  و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

همچنین کالاتهویه نماینده رسمی فروش موتور دمپر های لوفبرگ (Lufberg) در ایران می باشد.

 

دمپر بین کانالی چیست؟

 

همانطور که در مبحث دمپر ها بیان شد، به طور کلی دمپر ها وظیفه کنترل جریان هوای عبوری در کانال ها را برعهده دارند. هنگامی که مثلا محیطی بی استفاده است و فعلا نیازی به تهویه ندارد، با استفاده از دمپر جریان ورودی به آن محیط را می بندیم. یا می توان جریان عبوری را کم و زیاد کرد. از این رو دمپر ها نقش مهمی در سیستم تهویه ایفا می کنند. دمپر ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع سیستم می توان به کار برد. از مهم ترین نوع دمپر ها، دمپر های بین کانالی هستند. دمپر های بین کانالی خود به دو نوع دمپر بین کانالی دستی و دمپر بین کانالی برقی تقسیم می شوند.

 

دمپر بین کانال جهت کنترل جریان هوا و یا قطع و وصل کردن آن در کانال ها نصب می گردد. به دلیل دستی بودن این دمپر ها، دستگیره ها باید به صورتی طراحی شود که در وقت لزوم به راحتی باز و بسته شده، و جریان هوای کانال را کنترل کنند.

 

دستگیره دمپر بین کانالی دستی دایره شکل
دستگیره دمپر بین کانالی دستی دایره شکل

 

انواع دمپر بین کانالی دستی

 

بنا به نوع کانال که چهار گوش باشند و یا گرد، دو نوع دمپر گرد و دمپر چهارگوش موجود می باشند. هر کدام از این دمپر ها بنا به سایز کانال هوارسان، در سایزهای گوناگون تولید می شوند.

جنس دمپر بین کانالی دستی معمولا هم جنس کانال انتخاب می گردد. از آنجایی که جنس بیشتر کانال ها از ورق گالوانیزه می باشد، دمپر ها نیز از مرغوبترین ورق گالوانیزه گرم تولید می شوند.

در صورتی که کانال از ورق آلومینیومی یا استنلس استیل ساخته شده باشد، دمپر ها نیز از این ورق ها ساخته می شوند.

 

دمپر بین کانالی دستی گرد

 

همانطور که از نام این دمپر پیداست، در کانال های گرد مانند کانال اسپیرال کاربرد دارد. دارای یک دسته روی دمپر می باشد تا در وقت لزوم توسط اپراتور باز و بسته شود. بیشتر این نوع دمپر ها یک پره دارند. در صورت باز بودن دمپر، به صورت موازی داخل کانال قرار گرفته تا کانال باز شود. در صورت بسته بودن پره به طور کامل کانال را می بندد.

 

دمپر بین کانالی دستی گرد بدون فلنج
دمپر بین کانالی دستی گرد بدون فلنج

 

لازم به توضیح است که از انواع فلنج ها جهت اتصال دمپر به کانال استفاده می گردد. حال جهت اتصال آسانتر برخی از دمپر ها با فلنج تولید می شوند. یعنی روی دمپر فلنج موجود است. این نوع دمپر ها اتصال آسانتری داشته و سرعت نصب و راه اندازی سیستم را افزایش می دهند.

 

دمپر بین کانالی دستی چهارگوش

 

دمپر های چهارگوش در کانال های چهارگوش به کار می روند. در دو نوع پره موازی و پره متقابل تولید و عرضه می شوند. پره موازی همانگونه که از نامش پیداست در صورت باز بودن پره ها به صورت موازی به بالا حرکت کرده و کانال را باز می کنند. پره متقابل پره ها مقابل هم قرار گرفته و کانال باز می شود.

 

همانند دمپر های گرد، دمپرهای چهاگوش هم به صورت فلنج دار و بدون فلنج تولید می شوند.

 

دمپر بین کانالی دستی
دمپر بین کانالی دستی گالوانیزه

 

مزایای دمپر بین کانالی

 

همانگونه که بیان شد بدون دمپر ها امکان کنترل جریان هوا داخل کانال ها موجود نمی باشد. از دیگر مزایای دمپر ها کنترل اکسیژن رسانی به محیط از طریق کانال ها می باشد. به خصوص دمپر های ضد آتش که به فایر دمپر یا دمپر آتش نشانی نیز معروف است، در ایمنی ساختمان و جلوگیری از گسترش آتش از طریق کانال ها نقشی اساسی ایفا می کنند. از دیگر مزایای دمپر ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • * ظاهری زیبا
  • * کنترل آسان سیستم تهویه
  • * محکم، مقاوم و دارای طول عمر مناسب
  • * مقاومت مناسب در برابر رطوبت و ضربه
  • * نصب آسان

 

مشکل دمپر دستی

 

با توجه به دستی بودن این نوع دمپر، در صورت بروز مشکل و حادثه این دمپر به صورت اتوماتیک عمل نمیکند. کاربر باید به محل مراجعه کرده و به صورت دستی دمپر را ببندد. اما با توجه به مزایای زیاد دمپر دستی هنوز هم بسیاری از سازندگان این نوع دمپرها را ترجیح می دهند.

 

خرید دمپر دستی بین کانالی

قیمت دمپر دستی بستگی مستقیمی به جنس و ابعاد دمپر دارد. معمولا دمپر های بین کانالی از جنس خود کانال است که معمولا از گالوانیزه می باشد. ولی از جنس آلومینیوم، استیل و فولاد نیز قابل تولید است که کاملا به شرایط پروژه و سفارش مشتری بستگی دارد.

کالاتهویه با تجربه بسیار در این زمینه آماده عرضه، نصب و راه اندازی سیستم های تهویه در سرتاسر کشور می باشد.

 

دمپر گرد دستی
دمپر گرد دستی

 

نتیجه گیری

 

همانگونه که در توضیحات بیان شد، بدون انواع دمپرهای بین کانالی کنترل جریان هوای داخل کانال ممکن نیست. از این رو انتخاب دمپر مناسب با شرایط پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است. در کانال های گرد گالوانیزه معمولا از انواع دمپر های گرد و در کانال های چهارگوش از انواع دمپر های چهارگوش استفاده می گردد.

 

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد