کانال کشی کولر خانگی و صنعتی | استعلام قیمت و خرید

کانال کشی کولر خانگی و صنعتی | استعلام قیمت و خرید

کانال کشی کانال گالوانیزه با عایق و بدون عایق

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه تولید، عرضه، نصب و اجرای انواع سیستم های تهویه مطبوع آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت استعلام قیمت و خرید انواع کانال کولر و سیستم تهویه مطبوع با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمایید.

 

کانال کشی کولر

 

در صنعت تهویه مطبوع از انواع کانال کشی ها جهت انتقال هوا از مبدا که در این مقاله کولر بوده به مقصد استفاده می گردد. هدف از این عملیات فراهم آوردن شرایط دمایی و محیطی مطبوع برای ساکنین می باشد.

کانال کشی کولر معمولا با توجه به نیاز های هر پروژه طراحی و اجرا می گردد. طراحی کانال کولر به جنس بدنه کانال، شکل ظاهری(گرد یا چهارگوش بودن)، مکان نصب و متراژ کانال وابسته می باشد. پس قبل از هر چیز باید با متخصصین در این زمینه مشورت کرده و شرایط را به صورت دقیق به اطلاع برسانید. تا طبق نیاز ها و خواسته های شما طراحی و اجرا انجام گیرد.

در بیشتر ساختمان های مسکونی ایران به صورت سنتی از کانال گالوانیزه چهارگوش جهت کانال کولر استفاده می گردد. زیرا کولر های آبی هوایی مرطوب را خارج کرده و نیاز به ورقی دارند که در برابر رطوبت مقاوم باشد.

اما امروزه از انواع کانالهای پلاستیکی نیز می توان استفاده نمود. کانال های پلاستیکی در برابر رطوبت مقاوم بوده و آسیب نمی بینند. اما در بحث استحکام و مقاومت فیزیکی دچار نقصان هستند و اولویت در این زمیه باکانال های فلزی است. در ادامه به تفصیل به شرح هر  یک می پردازیم.

 

کانال گالوانیزه پشت بام
کانال گالوانیزه پشت بام

کانال کولر فلزی

 

کانال کولر فلزی را می توان از انواع ورق های موجود در بازار از جمله ورق فولادی، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم، ورق استیل و… تهیه نمود. هرکدام از این ورق ها مزایا و معایب خود را دارند که می توان تجزیه تحلیل و نسبت به شرایط اقدام نمود.

برای مثال ورق گالوانیزه از فولاد روکش شده با روی (ZN) تشکیل شده است. که به دلیل همین روکش روی در برابر رطوبت مقاوم شده و در مجاورت هوا دچار زنگ زدگی نمیگردد. همچنین مقاومت ورق در برابر خوردگی نیز افزایش می یابد. میزان مقاومت ورق گالوانیزه به میزان ضخامت روی (ZN) بستگی دارد. اما به صورت معمول مقاومت بسیار مناسبی را فراهم می آورد. فقط باید در هنگام برش ورق دقت کرد که بعد از برش ضد زنگ در قسمت بریده شده زده شود. زیرا در این نواحی روی (ZN) از بین رفته و ممکن است به محلی برای شروع زنگ زدگی تبدیل گردد.

اما در ورق استیل آلیاژ فولاد را تغییر داده و آن را به محصولی مقاوم در برابر رطوبت، بادوام، دارای طول عمر بالا تبدیل می کند. یعنی برخلاف ورق گالوانیزه که فقط روکش ضد زنگ دارد، ورق استیل آلیاژی مناسب و ضد زنگ دارد.

با توجه به اینکه انواع ورق گالوانیزه در داخل کشور تولید می شود، از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد. و اینکه تمامی نیاز های کارفرما جهت کانال کولر را برآورده می کند. بنابراین در شرایط عادی از ورق گالوانیزه جهت کانال کولر استفاده می گردد.

اما در بسیاری از مواقع نیز که کارفرما نیاز به مقاومت بسیار بالای کانال در برابر رطوبت بسیار زیاد و مواد خورنده دارد، یا شرایط محیطی پروژه سخت و حادثه خیز است از ورق استیل استفاده می گردد. از جمله این محیط ها می توان به کارخانجات، پالایشگاه ها، اطاق تمیز ها، بیمارستان ها و… اشاره نمود.

 

کانال کشی هوای مطبوع گالوانیزه
کانال کشی هوای مطبوع گالوانیزه

 

کانال کولر پلاستیکی

 

کانال کولر پلاستیکی همانطور که می دانید در برابر رطوبت مقاوم است. اما شکننده بوده و مقاومت فیزیکی مناسبی ندارد. از دیگر مزایای کانال کولر پلاستیکی می توان به سبکی این کانال اشاره نمود. بنابراین عملیت نصب را سرعت می بخشد. و در پی آن هزینه های اجرا کاهش می یابد. در حال حاضر استفاده از این کانال کولر زیاد رواج ندارد اما با گذشت زمان و بهینه بودن هزینه های اجرا بسیاری به این سبک از کانال کشی روی آورده اند.

 

کانال کولر فلزی چهارگوش

کانال کولر چهارگوش با توجه به شکل ساختاری نیاز به فضای کمتری داشته و اغلب به صورت توکار استفاده می شود. این موضوع موجب میگردد در بیشتر ساختمان های مسکونی که فضا از اهمیت بالایی برخوردار است، از این نوع کانال استفاده گردد. اتصالات این نوع کانال ها با استفاده از فلنج ها صورت میگیرد. این امر موجب می گردد در صورت بروز خطا امکان باز و اتصال مجدد فراهم گردد.

 

کانال کولر فلزی گرد

 

معمولا در ایران خروجی کولر ها به صورت چهارگوش است. پس در صورت استفاده از کانال گرد از جمله کانال اسپیرال باید از انواع تبدیل چهارگوش به گرد استفاده گردد.

مزیت کانال گرد به چهارگوش در این است که هوا در هنگام عبور از کانال کمتر دچار افت فشار شده و با سرعت بیشتری حرکت می کند. همچنین تولید صدای کمتری نیز دارد.

اما جهت اجرا و نصت کانال گرد به نسبت کانال چهارگوش به فضای بیشتری نیاز دارد.

 

عایق کاری کانال کولر

 

گاهی با استفاده از انواع عایق ها از جمله عایق الاستومری، پشم شیشه و …. می توان اقدام به عایق کاری کانال ها نمود. این موضوع از انتقال هوای سرد و گرانبها به محیط در طول عبور هوا از کانال ممانعت می کند. و میزان رضایت از عملکرد سیستم تهویه را افزایش می دهد.

در این بین امروزه عایق الاستومری با توجه به عملکرد مناسب محبوبیت بالایی به دست آورده و به گزینه اول مشتریان تبدیل شده است.

 

مزایا و معایب کانال کشی کولر

 

کانال کشی کولر دارای برخی مزایا و معایب است. برخی از مزایای کانال کشی کولر عبارتند از:

  •  امکان توزیع هوای مطبوع به صورت یکنواخت و متعادل در تمام نقاط ساختمان
  • امکان نصب سیستم فیلتراسیون جهت فیلتر هوای هوای ورودی و جلوگیری از ورود گرد و غبار به محیط
  • می توان با استفاده از سیستم تهویه مطبوع و به صورت خاص با کمک کولر دمای اطاق را کنترل نمود. در صورت رسیدن به دمای مورد نظر کولر خاموش می شود.

 

در کنار این مزایا می توان به معایبی نیز اشاره کرد. که با توجه به مزایا اغلب ناچیز بوده و قابل چشم پوشی می باشد. برخی از معایب کانال کشی کولر عبارتند از:

  • نیاز به فضای مناسب جهت کانال کشی ها و حفظ زیبایی با کمک رنگ آمیزی و یا سقف کاذب
  • نیاز به هزینه های خرید اقلام، نصب و راه اندازی، نگهداری، بازرسی و تعمیر دوره ای
  • در صورت ایجاد نشتی، پرداخت هزینه جهت شناسایی مکان نشتی و برطرف کردن آن
  • در صورت بروز آتش سوزی ممکن است آتش و یا دود ناشی از آن بوسیله ی کانال های تهویه سرایت یابد. در مکان های حساس با استفاده از دمپر ضد آتش و موتور دمپر های مربوطه می توان از این خطر جلوگیری نمود.

 

نتیجه گیری

کانال کشی کولر یکی از روش های متداول برای انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع است که باید با توجه به نوع سیستم آن و نیازهای حرارتی ساختمان طراحی گردد. کانال کشی کولر دارای مزایا و معایبی است که باید در نظر گرفته شوند. در کل کانال کشی کولر یک روش مناسب و موثر برای ایجاد شرایط راحت و سالم در ساختمان ها است. اما برای بهره وری بیشتر از آن، باید از طراحی صحیح، نصب با کیفیت، عایق بندی مناسب و نگهداری مداوم آن اطمینان حاصل کرد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد