اجرا و نصب کانال هوا

اجرا و نصب کانال هوا

کانال انتقال هوا

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از ده سال سابقه در زمینه ساخت، اجرا و نصب کانال هوا، کانال گالوانیزه، کانال اسپیرال، کانال فلکسیبل، آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

 

اجرا و نصب انواع کانال انتقال هوا

کانال های انتقال هوا، لوله ها و کانال هایی هستند که هوای مطبوع را از منبع(دستگاه) گرفته و به محل مورد نظر منتقل می کنند. همچنین هوای نا مطبوع را از محیط گرفته و خارج می کنند. جهت حفظ دما و رطوبت مناسب به صورت یکدست در تمام نقاط ساختمان چه اداری چه صنعتی، کانال کشی اصولی و صحیح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

در ساخت و نصب کانال های تهویه مطبوع باید بسیار دقت شود. زیرا هر گونه خطا در طراحی، ساخت و نصب موجب صدمات زیادی به سیستم شده و بازدهی را کاهش می دهد. هزینه های خطایابی و یا ساخت مجدد بسیار بالا می باشد.

 

کانال کشی انتقال هوا
کانال کشی انتقال هوا

 

انواع کانال هوا

 

امروزه بحث تهویه در تمام مراکز و ساختمان ها، پاساژها، کاخانجات، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و …. از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین راستا نحوه کانال کشی و نصب و اجرای آن ها نقشی حیاتی ایفا می کند.

همانطور که بیان شد کانال کشی تهویه مطبوع از انواع متفاوتی برخوردار است. که بنا به ویژگی های پروژه انتخاب و نصب می گردد. به طور معمول از کانال فلزی، کانال فلکسیبل، کانال پارچه ای و کانال پلاستیکی استفاده می شود. هر کدام از این کانال ها ویژگی های منحصربفرد خود را دارند. اما به طور معمول از کانال فلزی گالوانیزه شده و کانال فلکسیبل جهت کانال کشی ها استفاده می گردد.

 

کانال فلزی

 

کانال های فلزی تهویه مطبوع اکثرا از جنس گالوانیزه انتخاب می شوند. مگر در مواقع خاص که از جنس آلومینیوم یا استیل نیز می توان بهره برد.

گالوانیزه فولاد روکش شده با روی می باشد. هر چه روی موجود روی ورق بیشتر باشد، کیفیت ورق بالاتر می رود. ورق های گالوانیزه مقاومت مناسبی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی داشته و نیاز به رنگ کاری ندارد. همچنین سبک بوده و طول عمر بالایی دارد. از همین رو بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. ضخامت ورق به کار رفته به ابعاد کانال و فشار هوایی که قرار است از آن عبور داده شود بستگی دارد. هر چه ابعاد کانال بیشتر باشد، ضخامت ورق های به کار رفته افزایش می یابد. و بالطبع قیمت کانال نیز بالاتر می رود.

 

همانطور که می دانید استیل از گالوانیزه و آلومینیوم بسیار مقاومتر و مستحکمتر می باشد. در مناطق با رطوبت بالا و یا در شرایط محیطی سخت معمولا از استیل به جای گالوانیزه  استفاده می شود. اما باید توجه داشت که استیل از گالوانیزه سنگینتر بوده و نیاز به زیرساخت های قوی تری جهت نصب دارد.

 

جهت اتصال کانال های فلزی معمولا از انواع فلنج ها استفاده می گردد. از دیگر اجزای ان می توان به سه راهی، تبدیل گرد به چهار گوش، دو راهی و… اشاره نمود.

 

خود کانال های گالوانیزه بنا بر شکل ساخت به کانال گرد و چهارگوش تقسیم می شوند.

 

کانال چهارگوش گالوانیزه

 

در ایران از دیرباز از کانال های چهارگوش جهت انتقال هوا به نقاط مختلف استفاده می شود. کانال های چهارگوش نصب آسانتری داشته و به فضای کمتری نیاز دارند. همچنین نسبت به کانال گرد و اسپیرال مقرون به صرفه تر می باشد. اما در بحث راندمان کار به دلیل گیر افتادن هوا در گوشه ها، کانال های چهارگوش باعث افت فشار هوا می شوند.

 

کانال گرد گالوانیزه

 

کانال گرد گالوانیزه به دو مدل کانال گرد معمولی و کانال اسپیرال تقسیم بندی می شوند. کانال گرد معمولی درزی طولی دارد و کانال اسپیرال درزی مارپیچی و سرتاسری روی کانال وجود دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بیشتر از کانال اسپیرال به جای کانال های چهارگوش استفاده می شود. اما به دلیل محاسن زیاد کانال چهارگوش هنوز بسیاری از کارفرمایان این نوع کانال گالوانیزه را جهت انتقال هوا انتخاب می کنند.

 

کانال های جوشی

 

کانال هوای جوشی برای تخلیه هوای داغ موتورخانه ها و کارخانه های صنعتی کاربرد دارد. به علت جنس مرغوب ورق آهنی مشکی رنگ، هزینه ساخت بسیار بالایی دارد. اما به علت مزایای  ان در کارخانه ها و محیط های صنعتی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

کانال جوشی
کانال جوشی

 

نصب کانال های فلزی(گالوانیزه)

 

اجرا و نصب انواع کانال انتقال هوا به نوع کانال وابسته است. کانال های هوای گالوانیزه معمولا از سقف تاسیسات عبور داده می شوند. جهت اتصال این کانال ها از پیچ های متری و زیره ساپورت گالوانیزه استفاده می شود. کانال روی زیره ساپورت قرار گرفته و با استفاده از پیچ متری به سقف متصل می شوند. به دلیل حساسیت این تاسیسات نیاز به نیروی متخصص و مجرب جهت احداث می باشد.

 

کانال فلکسیبل

 

معمولا جهت انشعابات فرعی از انواع کانال فلکسیبل استفاده می گردد. همانگونه که از نام آن ها پیداست، کانال های فلکسیبل کانال هایی بسیار منعطف با استحکام بالا هستند. معمولا لایه های آلومینیوم و یا برزنت دور فنر فولادی کشیده شده تا هم استحکام و هم انعطاف کانال با هم حفظ گردد. به طور کلی به نسبت کانال های گالوانیزه، کانال های فلکسیبل نصب آسانی داشته و کمتر به تخصص بالا جهت نصب نیاز دارند. کانال های فلکسیبل در انواع عایقدار و بدون عایق با تنوع زیاد در دسترس هستند.

 

نکته های ضروری جهت اجرا و نصب ایمن

 

همانگونه که بیان شد، اجرا و نصب انواع کانال های انتقال هوا کاملا به شرایط پروژه و نوع کانال ها بستگی دارد. به نسبت کانال های فلکسیبل نصب آسانتری داشته و با بست های فلکسیبل کار اجرا می گردد. کانال های گالوانیزه نصب پیچیده تری داشته و نیاز به ایجاد سیستم ساپورت قبل تز نصب دارد.

همچنین کانال های جوشی و یا استیل به دلیل سنگینی جنس کانال نصب حساستری دارند.

در کل به دلیل اهمیت فراوان کانال کشی های انتقال هوا در ساختمان های مسکونی، تجاری، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها، کارخانجات و…. نیاز به نیروی مجرب و با تجربه بسیار زیاد است.

کالاتهویه با تجربه زیاد و داشتن نیروهای ماهر و متخصص آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز می باشد.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد