کانال کشی داکت اسپلیت | مقایسه انواع کانال کشی و بررسی مزایا و معایب

کانال کشی داکت اسپلیت | مقایسه انواع کانال کشی و بررسی مزایا و معایب

کانال کشی گالوانیزه و فلکسیبل

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه تهیه، اجرا و نصب انواع سیستم های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت اجرای انواع کانال کشی داکت اسپلیت و یا گرفتن مشاوره از متخصصین با واحد فروش تماس حاصل نمایید. و یا به صفحه ثبت سفارش مراجعه فرمائید.

انواع کانال کشی داکت اسپلیت

 

از آنجایی که امروزه از دستگاه داکت اسپلیت در ساختمان های مسکونی و تجاری به صورت گسترده استفاده می گردد. انتخاب نوع مناسب کانال کشی داکت اسپلیت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به طور کلی از سه نوع کانال کشی داکت اسپلیت استفاده می شود. کانال کشی گالوانیزه، کانال کشی فلکسیبل و کانال کشی پلی اورتان. هر کدام از این کانال کشی ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به تشریح هر کدام می پردازیم.

 

کانال گالوانیزه

 

انواع کانال گالوانیزه بسته به سایز کانال از ضخامت های مختلف ورق گالوانیزه تولید می شوند. ورق گالوانیزه در واقع ورقی فولادی بوده که با روی پوشش داده می شود. ورق های گالوانیزه شده مانند فولاد با اکسیژن واکنش نکرده و دچار زنگ زدگی و استهلاک نمی شود. از اینرو طول عمر بالایی داشته و بسیار محکم و مطمئن است. سیستم هایی که از کانال گالوانیزه جهت کانال کشی داکت اسپلیت استفاده می کنند معمولا با استفاده از زیره ساپورت کانال ها را به سقف متصل می نمایند.

اتصالات کانال گالوانیزه از قبیل چند راهی، زانو و.. با استفاده فلنج ها انجام شده و به خوبی درزگیری و هوابندی می شوند.

 

کانال کشی گالوانیزه
کانال کشی گالوانیزه

 

تا اینجا می توانیم نتیجه بگیریم که کانال گالوانیزه کانالی با کیفیت و طول عمر بالا می باشد. که در صورت استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت کیفیت کار را تضمین می نماید. همچنین کانال گالوانیزه به دلیل سطح صاف و صیقلی داخل کانال دچار افت فشار نشده و در مصرف انرژی صرفه جویی می نماید.

همچنین جهت عایق نمودن کانال گالوانیزه از انواع عایق ها می توان استفاده نمود. که بهترین آنها عایق الاستومری می باشد. عایق الاستومری عایقی با ضریب گذر انرژی بسیار پایین است. که برخلاف دیگر عایق ها هم سرما و هم گرما را به خوبی درون خود حفظ می نماید.

می توان برحسب شکل ظاهری کانال های گالوانیزه را به دو دسته کانال گرد یا اسپیرال گالوانیزه و یا کانال چهارگوش گالوانیزه تقسیم کرد.

 

کانال گالوانیزه اسپیرال

 

کانال اسپیرال گالوانیزه سطح مقطعی گرد داشته و به صورت تسمه هایی مارپیچ و هم مرکز به هم تابیده شده اند. سطح مقطع گرد موجب عبور آسانتر هوا شده صدای کمی ایجاد می کند.

کانال های اسپیرال به نسبت دیگر کانال ها به روزتر بوده و ظاهر شکیلی دارند. بنابراین می توان در فضاهای عمومی از جمله فرودگاه، مجتمع تجاری و …. از آن استفاده نمود.

البته خروجی دستگاه داکت اسپلیت چهارگوش است. جهت اتصال به کانال اسپیرال از تبدیل چهارگوش به گرد استفاده شده و مابقی طبق روال نصب می گردد.

 

کانال اسپیرال عایق شده با عایق الاستومری
کانال اسپیرال عایق شده با عایق الاستومری

کانال فلکسیبل

 

کانال های فلکسیبل کانال های منعطفی هستند که در صنعت تهویه کاربرد بسیاری دارند. انعطاف بالا در کنار کیفیت قابل قبول محصول کارفرمایان و مهندسان را بر آن داشته تا از مزایای آن استفاده نمایند.

با استفاده از کانال فلکسیبل در کانال کشی داکت اسپلیت، کار نصب و راه اندازی به طرز قابل توجهی سریع انجان می شود. زیرا کانال فلکسیبل فقط با یک بست متصل شده و دیگر نیازی به استفاده از زانو، چند راهی و دیگر اتصالات ندارد.

 

انواع کانال فلکسیبل
انواع کانال فلکسیبل

 

همچنین بسیار سبک بوده و نیازی به زیرسازی های قوی ندارد.

انواع بسیار متنوعی از کانال فلکسیبل جهت کانال کشی داکت اسپلیت موجود است. انواع عایق دار آم از جمله کانال فلکسیبل با عایق الاستومری(رابر، جنرال و فایبر) در هنگام تولید عایق بندی شده و نیازی به عملیات عایق کاری ندارند.

در مجموع جهت انشعابات فرعی انواع کانال کشی ها از جمله کانال کشی داکت اسپلیت می توان از مزایای کانال فلکسیبل بهره برد. اما جهت انشعابات اصلی به دلیل افت فشار هوا بهتر است از کانال های گالوانیزه استفاده گردد.

 

کانال پلی اورتان

 

کانال پلی اورتان کانال هایی پیش عایق محسوب می شوند که در هنگام ساخت عایق روی آن ها نصب می گردد. سرعت نصب جهت کانال کشی داکت اسپلیت نسبت به کانال گالوانیزه سریعتر می باشد. زیرا هم سبکتر بوده و هم دیگر نیازی به عایق کاری در هنگام نصب ندارد.

ساختار کانال پلی اورتان یا پلی یورتان به گونه ای است که عایق در وسط و دو لایه فویل آلومینیوم در دو طرف عایق کار می شود.

کانال پلی اورتان را می توان به نوعی کانالی ضد حریق دانست. زیرا علاوه بر تحمل بالایی مناسب مواد اشتعال زا نداشته و دوستدار محیط زیست می باشد.

اما باید در نظر داشت که طول عمر کانال گالوانیزه را نداشته و کانال پس از مدتی(چند سال) دچار پوسیدگی می شود.

 

سخن پایانی

 

کانال کشی گالوانیزه هزینه بالاتری داشته و مدت زمان اجرای بیشتری دارد. اما طول عمر و کیفیت ساخت بسیار بهتری دارد. کانال فلکسیبل کانالی سبک بوده و نصب بسیار آسان و سریعی دارد. همچنین هزینه تمام شده پایینتری داشته و مقرون به صرفه تر می باشد. اما استحکام و طول عمر بالای کانال های گالوانیزه را ندارد.

کانال پلی اورتان از لحاظ سرعت نصب و اجرا در دسته متوسط قرار می گیرد.

با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت کانال کشی داکت اسپلیت بسته به شرایط پروژه، مدت زمان اجرا و طول کانال کشی و پیچیدگی آن می توان از انواع متنوع این کانال کشی ها بهره برد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد