روش های تشخیص و رفع نشتی هوای کانال های هوا رسان

روش های تشخیص و رفع نشتی هوای کانال های هوا رسان

بررسی نشتی سیستم های تهویه

در این مقاله می خوانید

کالاتهویه با بیش از دوازده سال سابقه در زمینه عرضه محصول، اجرا و نصب سیستم های تهویه مطبوع آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. جهت دریافت مشاوره در زمینه روش های تشخیص و رفعه نشتی هوا در کانال و یا کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس حاصل نمایید.

 

تشخیص نشتی کانال انتقال هوا

 

نشتی هوا در کانال انتقال موجب افزایش هزینه ها و همچنین کاهش کیفیت عملکرد سیستم می گردد. زیرا هوای گران قیمت که با صرف انرژی و هزینه بالا تولید شده از بین می رود. که با  همین امر موجب نارضایتی از دمای هوا و یا افزایش صدای کانال می گردد.

از این رو بهتر است تا در صورت نیاز به متخصصین امر مراجعه شود و یا با روش های ذکر شده نشتی کانال را پیدا و رفع نمایید. تا از هدر رفت انرژی و به طبع آن افزایش هزینه ها جلوگیری نمایید. در ابتدا و برای روشن شدن موضوع به تعریف نشتی کانال تهویه مطبوع می پردازیم.

 

بررسی و تشخیص نشتی سیستم های تهویه
بررسی و تشخیص نشتی سیستم های تهویه

 

نشتی کانال چیست؟

نشت هوای کانال زمانی اتفاق می‌افتد که هوای مطبوع کانال های هوا از شکاف‌ها، درزها و سوراخ‌های کانال قبل از رسیدن به فضاهای مورد نظر بیرون رود. طبق آمار معمولا بازدهی کانال های تهویه مطبوع چه صنعتی و چه خانگی، 75 درصد می باشد. یعنی 25 درصد هوای مطبوع طی نشتی کانال ها از بین می رود. که آمار به نسبت بالایی بوده و در صورت هوا بندی و آب بندی مناسب اتصالات از حجم زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری می شود.

 

جهت جلوگیری از نشتی هوای کانال ابتدا به انواع مختلف نشتی می پردازیم. تا بتوانیم دقیقتر آن ها را تشخیص داده و برطرف نماییم.

نشتی کانال می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. نشتی کانال به چند دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است:

نشتی منبع

هنگامی که کانال های هوای تغذیه نشتی دارند، مقدار جریان هوا از سیستم AC یا کوره به فضاهای مورد نظر کاهش می یابد.

 

نشتی تجهیزات

شایع ترین نوع نشتی سیستم تهویه مطبوع، نشتی هوای کانال ها می باشد. یعنی از اتصالات یا خود کانال هوای مطلوب درزکرده و خارج می شود. بسیاری از اجزای تهویه مطبوع، مانند کابینت های کویل و کابینت های کوره، دارای “درزهایی” هستند که هوا را می مکند یا می دمند. اگر آن قطعات کوچک تجهیزات به درستی آب بندی نشده باشند، جریان هوا نیز کاهش می یابد.

 

نشتی برگشتی

 

در ابتدا شاید تصور کنید که نشتی هوا فقط مخصوص سیستم های دمنده و تهویه مطبوع می باشد. در صورتی که کانال های اگزاست و مکنده ی هوا هم دچار نشتی شده، و در صورت عدم تعمیر به موقع بار اضافی و هزینه اضافی به سیستم تهویه مطبوع وارد می کند.

شایان ذکر است کانال های اگزاست هوای نا مطبوع را از محیط جمع آوری کرده و خارج می نماید.

 

علائم نشتی سیستم تهویه

 

گاهی تشخیص نشتی سیستم های تهویه بسیار سخت می شود. زیرا کانال های رفتی که عایق کاری شده اند، یا درون دیوار یا سقف جاسازی شده اند، دسترسی آسانی ندارند.

ولی با نشانه هایی می توان به نشتی هوای کانال پی برد. و در ادامه نسبت به تعمیر اقدام نمود. در ادامه به بررسی برخی از این شیوه ها می پردازیم.

  • برخی از نقاط خانه دمای مطلوبی نداشته و نسبت به سایر مناطق دارای دمای بالاتر یا پایینتر می باشد. این بدان معناست که کانال های هوای انشعابی به آن ناحیه خاص دچار نشتی و خرابی شده است.
  • افزایش سطح گرد و غبار یا ذرات معلق در محیط به این معنی است که قسمتی از سیستم تهویه دچار خرابی شده و از آن نقطه گرد و غبار وارد کانال های هوا رسان می شود.
  • هزینه های مصرفی آب، گاز یا برق بیشتر از همیشه است. که به معنی افزایش بار سیستم تهویه می باشد.
  • افزایش صدای کانال های هوا و شنیده شدن صدایی زوزه مانند از کانال های هوا که به معنی نشتی کانال و خروج یا ورود هوای ناخواسته می باشد.
  • صدمات قابل مشاهده ای روی کانال وجود دارد.

 

روش های تشخیص نشتی هوای کانال

 

پس از مشاهده نشانه های بالا می توان مطمئن بود که سیستم تهویه مطبوع شما نیاز به بررسی دارد. روش های ساده ای وجود دارد که می توان از آن جهت تشخیص نشتی استفاده نمود. اما هیچ روشی صد در صد نیست ولی تا میزان قابل توجهی از میزان هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

 

1.مشاهده بصری مجراهای هوا

 

در ابتدا بدون استفاده از تجهیزات خاص و فقط با مشاهده بصری می توان به وجود درز یا خرابی کانال پی برد. بیشتر نشتی هوای کانال از اتصالات و از بین فلنج ها رخ می دهد. بررسی دقیقتر در این نواحی باید انجام گیرد.

می توان دستگاه های هوارسان را روشن نموده و در آخرین حد از توان قرار داد. با عبور هوا با سرعت بالا محل نشت صدای زیادی تولید کرده و به خوبی قابل تشخیص هستند.

 

2.استفاده از تست دود

 

هر چیزی که دود آزاد می کند می تواند ابزاری عالی برای یافتن شکاف در کانال ها باشد. مداد دود یا بخور یک نمونه عالی از ابزارهایی هستند که می توان برای انجام آزمایش دود برای یافتن نشتی مجرای هوا از آن استفاده نمود. سعی کنید ابزار را به آرامی زیر سیستم کانال کشی کنید، دود نشان دهنده نشتی های کوچکی است که ممکن است چشم شما متوجه آن نشود. اگر دیدید که دود به طور غیرعادی حرکت می کند یا می چرخد، پس می دانید که دود توسط مجرای هوا مکیده یا منفجر می شود.

 

3.استفاده از دستگاه های تولید مه

 

آخرین راه حل استفاده از دستگاه های تولید مه است. زیرا با روش های قبلی درزها و شکاف های بزرگ به خوبی تشخیص و مسدود شده اند. با استفاده از دستگاه تولید مه و قرار دادن آن جلوی فن دستگاه مه تولید شده با مجاری فرستاده می شود. از این طریق مه های خارج شده از هر درز به عنوان نشتی در نظر گرفته می شود.

 

4.استفاده از دستگاه های تست خروجی هوا

 

در صورتی که هیچ کدام از روش های بالا جهت تشخیص محل نشت کارساز نبود، می توان از یک متخصص کمک گرفت. متخصصین این حوزه با داشتن تجهیزات مناسب فشار خروجی هوا را اندازه گرفته و به محاسبه کارآمدی سیستم تهویه می پردازند. پس از انجام محاسبات در صورتی که افت فشار بسیار زیاد باشد باید بررسی بسیار دقیق تری انجام پذیرد.

حتی در صورتی که عایق الاستومری به کانال ها متصل باشد، آن ها را کنده و پس از بررسی مجدد می چسبانند.

 

برطرف کردن نشتی هوای کانال هوارسان

 

با پیدا کردن محل نشتی هوای کانال ها، حال به بررسی نحوه پوشاندن محل نشتی می پردازیم. در صورت استفاده از عایق الاستومری روی کانال های هوا، باید جهت پوشاندن شکاف ها نیز از انواع درزگیرهای الاستومری استفاده نمود.

برخی از اتصالات کانال ها باید دوباره ایجاد شده و به طور کامل هوا بندی و آب بندی شوند.

به صورت کلی اگر نشتی ها با نوار چسب های آلومینیومی یا برزنتی قابل برطرف شدن باشند، کار بسیار ساده است. اما اگر در محل اتصالات باشد باید توسط متخصصین انجام پذیرد.

 

 

چه مشکلات دیگری می تواند باعث ایجاد کانال ناکارآمد شود؟

در حالی که کانال های هوای نشتی عامل اصلی اتلاف انرژی هستند، دو مشکل اصلی دیگر می تواند منجر به کاهش عملکرد سیستم شود.

 

1. داشتن کانال های هوای بدون عایق

کانال های انتقال هوا در زمستان و تابستان وظیفه بسیار مهمی را برعهده دارند. زیرا دمای مطلوب و سطح رضایت از بودن در یک مکان را فراهم می آورند. جهت کمک به عملکرد و افزایش بهره وری توصیه می گردد کانال های هوا رسان با عایق مناسب از جمله عایق الاستومری، پوشیده شوند. زیرا از اتلاف انرژی در طول مسیر جلوگیری می کنند.

 

2. داشتن کانال های هوای کثیف

با گذشت زمان، آلاینده هایی مانند گرد و غبار، ذرات معلق و براده ها به کانال های هوارسان نفوذ کرده و موجب انسداد کانال گردد. البته این موارد انسداد کامل ایجاد نمی کند. اما موجب کند شدن جریان هوای عبوری داخل کانال شده و افزایش مصرف انرژی را به همراه دارند. تمیز کردن منظم داخل کانال می تواند از این موارد جلوگیری نماید.

این مشکل مخصوصا در انواع کانال های فلکسیبل رایجتر می باشد. زیرا انواع کانال فلکسیبل از داخل دارای سطوح مواجی بوده که موجب می گردد گرد و غبار داخل آن ها تجمع یابد. بنابراین تمیز کردن دوره ای در این کانال ها اهمیت دو چندانی می یابد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

لوگو

کالاتهویه با بیش از دوازده سال تجربه در زمینه عرضه، نصب و اجرای انواع کانال کشی ها و سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و خانگی  آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. محصولات ما کانال فلکسیبل، عایق الاستومری، کانال گالوانیزه، کانکتور، پروفیل فلنج، دریچه، دمپر و…می باشد.

تماس با ما


آدرس:

تهران، شادآباد، بهاران ۲، مجتمع کوثر، بلوک ۳۹ غربی، پلاک ۲۹۲

شماره تماس:

فروش: ۰۲۱۶۶۳۱۸۱۰۹ و ۰۲۱۶۶۳۱۸۹۳۲
اداری: ۹-۰۲۱۶۶۱۴۴۰۰۶ و ۰۹۹۲۷۱۹۵۶۹۲

ایمیل:

info@kalatahvieh.ir

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کالا تهویه می باشد